حسن هاشمی، رئیس اتحادیه خودروی کرایه و موسسات توریستی تهران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران درباره وضعیت کسب و کار صنف خود گفت: کسب و کار صنف ما که در شرایط خیلی بدی به سر می برد. با راهاندازی تاکسی سرویس اینترنتی، زنگ خور تاکسی تلفنی و موسسات تاکسی سرویس ها به شدت پایین آمد و دیگر کمتر کسی برای جابه جایی به آژانس رجوع می کند.
وی شیوع کرونا را یکی دیگر از عوامل موثر در وضعیت فعلی این صنف برشمرد و افزود: کرونا از عواملی بود که کسب و کار ما را از رونق انداخت. با شروع همه گیری بیماری کرونا تعداد زیادی از رانندگان برای جلوگیری از ابتلای خود و خانواده هایشان از موسسات جدا شدند و یا تغییر شغل دادند و یا جذب تاکسی اینترنتی ها شدند و این موضوع باعث شد ما با کمبود ماشین و راننده مواجه شدیم و نتوانسیم پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم و ریزش مشتری شدیدی داشتیم.
هاشمی ادامه داد: چندی پیش از جناب رستگار، ریاست و هیئت مدیره اتاق اصناف درخواست کردیم که به صنف ما کمک کنند و راهکار جدیدی برای برون رفت از این وضعیت ارائه شود. حال یک کارگروه تخصصی حمل و نقل در اتاق تحت نظر هیئت رئیسه و آقای ابوالحسنی، نایب رئیس اول این اتاق تشکیل شده و قرار است با بررسی شرایط یک برنامه جدید برای صنف ما هم تعریف شود. امیدواریم به اعضای صنف کمک شود تا از این شرایط وخیم شغلی نجات پیدا کنند.
رئیس اتحادیه خودروی کرایه و موسسات توریستی تهران با اشاره به کاهش اعضای فعال این صنف به ۴۰۰ نفر اذعان کرد: این اتحادیه قبلا در شهر تهران نزدیک به ۱۸۵۰ نفر عضو فعال داشت ولی در حال حاضر این تعداد به کمتر از ۴۰۰ نفر رسیده است. نزدیک ۶۵درصد اعضای ما ایثارگران و جانبازان هستند که در سال های قبل به منظور کمک به این قشر برای آنها مجوز صادر گردید ولی الان این عزیزان هم بیکار شده اند.
او خاطر نشان کرد: مشکل بعضی از اعضای صنف در مورد مغازه یا دفتر آژانس است. مالکیت بعضی از اعضا به صورت سرقفلی است. علیرغم ارزش بالای ملک، مالک ملکی مغازه، اجازه تغییر کاربری را به مالک سرقفلی نمی دهد. مکان های اجاره ای باید اجاره بهای خیلی بالایی را پرداخت کند ولی درآمد آژانس آنقدر نیست که جوابگوی هزینه های جاری باشد.
هاشمی تصریح کرد: دفتر یک موسسه تاکسی سرویس باید دفتر کار، پارکینگ، اتاق استراحت برای رانندگان، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام داشته باشد. حال ببینید اجاره یک دفتر کار با این شرایط چقدر بالاست و یا مالکیت آن چقدر ارزشمند است. ولی وقتی درآمد کافی نداشته باشیم این سرمایه گذاری اصلا توجیه اقتصادی ندارد.
رئیس اتحادیه خودرو کرایه و موسسات توریستی تهران عنوان کرد: مشکل دیگر ما تامین بنزین و قطعات یدکی مورد نیاز اتومبیل های آژانس است. در خصوص قطعات یدکی اصلا سهمیه نداریم و تمام هزینه تعمیر و نگهداری خودروها را آزاد پرداخت می کنیم.
وی در خصوص مشکل بنزین هم گفت: برای بنزین مصرفی قبلا سهمیه داشتیم؛ ولی مدتی است که سهمیه ها قطع شده و می گویند باید کارکرد هر خودرو را وارد سامانه کنید و به ازای کارکرد مقداری از هزینه بنزین را پرداخت می کنند. اینقدر این مبلغ ناچیز است که رانندگان تمایلی به عضویت در سامانه ندارند. اگر در آینده بنزین گران شود ناچار به عضویت در این سامانه هستیم.