رئیس اتحادیه صنف فرش ماشینی و موکت تهران در خصوص چالشهای پیش روی صنعت فرش، اظهار کرد: صنعت فرش ماشینی تهران در ماههای اخیر با چالشهای جدی روبه رو بوده است. یکی از مهمترین این چالشها، ظهور و گسترش هایپرمارکتها است که امروزه بسیار معروف شدهاند و تبلیغات گسترده آنها به نوعی منجر به حذف تدریجی فرش ماشینی از سبد خرید خانوارها شده است.
کمالیان افزود: این امر به شدت بر میزان فروش تاثیر گذاشته به گونهای که در ماههای دی، بهمن و اسفند شاهد کاهش قابل توجه فروش فرش بودیم و به نظر میرسد این روند در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.
فشار مالیاتی بر روی دوش تولیدکنندگان
وی، فشارهای مالیاتی را یکی دیگر عوامل مهم در این زمینه، عنوان کرد و گفت: افزایش ۶۰ درصدی مالیاتها نسبت به سال گذشته، با توجه به کاهش چشمگیر فروش و عدم توانایی در پوشش هزینههای جاری فروشگاهها، مشکلات جدی برای اعضای این اتحادیه ایجاد کرده است. در واقع، ما حتی توانایی پرداخت ۵ درصد افزایش مالیات را هم نداریم.
کمالیان ادامه داد: ضمن آنکه سیستم فعلی اخذ مالیات بر اساس حضور فیزیکی و ثبت فروش صورت میگیرد، نه بر اساس میزان درآمد واقعی. این در حالی است که بخش قابل توجهی از تراکنشها به صورت غیررسمی انجام میشود.
بحران در بازار فرش؛ از فروش کالای دست دوم تا بیتوجهی مسئولان
رئیس اتحادیه صنف فرش ماشینی و موکت تهران در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه در این زمینه اقدامات خاصی انجام داده است، گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، اتحادیه تلاشهای بسیاری برای ساماندهی بازار از جمله همکاری با پلتفرمهای فروش آنلاین انجام داده است. با این حال، چالشهای دیگری نیز وجود دارد. ورود کالاهای دیگر مانند لوازم خانگی، لوستر و مبلمان به هایپرمارکتها و مراکز تجاری رقابت را برای فرش ماشینی دشوارتر کرده است.
وی افزود: همچنین، فعالیت غیرمجاز فروش کالای دست دوم به صورت تعویض در برخی از این مجموعهها که در حیطه اختیارات اتحادیه سمساران قرار دارد، مشکلات دیگری را به وجود آورده است. این در حالی است که در گذشته، مردم فرشهای خود را میفروختند و با پول حاصل از آن، فرش جدید تهیه میکردند؛ اما در حال حاضر، این روند در هایپرمارکتها رواج یافته و ما در این خصوص تقریباً کاری از دستمان برنمیآید. در نهایت، باید بگویم که ما به شدت نگران آینده صنعت فرش ماشینی هستیم و نیازمند حمایت و توجه بیشتر از سوی مسئولانیم.