• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 1166اخبار امروز : 0

اطلاعیه ها

7
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه تهران:

چه کسی مشکل را رفع می‌کند؟!/ ۴۰۰ میلیون پول ترخیص کالا در جیب چینی‌ها

  • کد خبر : 1911
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
چه کسی مشکل را رفع می‌کند؟!/ ۴۰۰ میلیون پول ترخیص کالا در جیب چینی‌ها
عباس منزوی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه تهران از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات صنف خود معترض است و می گوید: هیچ مدیر و مسئولی جوابگو نیست.

پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف تهران؛ صحبت با اصناف مختلف و جویا شدن مشکلات آن‌ها راهی‌ست برای باز کردن مشکلات و چالش‌های پیش روی مطروحه و زمینه‌ای برای دیده‌شدن آن. دیده‌شدنی که اولین گام برای احساس ضرورت برای برداشت ‌نخستین گام‌های اصلاح است و به‌تدریج رشد و توسعه و آبادنی کشور.

صحبت با رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه تهران که در زیر می‌خوانید در همین راستا انجام شده است.

از عباس منزوی، در خصوص مشکلات و چالش‌هایی که به نظر او در اولویت بوده و باید مورد مداقه قرار گیرند، می‌پرسیم و او می‌گوید که «اولا اگر مشکل را بگوییم چه کسی آن را رفع کند و این خیلی مهم است؛ حالا من مشکل را گفتم اگر رفع نشد چه فایده ای دارد.»

به اعتقاد منزوی، شرایط طوری شده که بیان یک مشکل هم برای دیده شدن و جلب توجهات مسئولان، کفایت نمی‌کند. او می‌گوید: آنقدر استرس برایمان به وجود آمده که توصیفش برایم غیرممکن است؛ الان ۶۸ سال است که در این صنف کار می کنم و به جرات می‌توانم بگویم که این استرس دو سه سال اخیر برابری می‌کند. کمر ما را شکسته!

۴۰۰ میلیون برای آزادی کالا!

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه تهران، یکی از چالش‌های صنف خود را معطل ‌شدن کالا در گمرک می‌داند و توضیح می‌دهد که «ما ثبت سفارش می‌کنیم؛ کالای ما به بندر می‌آید و سامانه خرید ارز ما را می‌بندند و چهار ماه کالا در گمرک می‌ماند تا آزاد شود!

او افرادی را مثال می‌زند که ۴۰۰ میلیون تومان پول داده‌اند تا کالای‎شان آزاد شود!

اما این ۴۰۰ میلیون تومان به جیب چه کسی می‎رود؟ منزوی می‌گوید: به جیب خارجی‌ها می‌رود؛ به جیب چینی‌ها می رود. از طرفی چون کانتینرها اجاره است و صاحبان کالا تمام مدت باید اجاره هم بدهند و از این طرف، دوباره انبارداری کشور خودمان هم هزینه دریافت می‌کند. بنابراین من هم استرس دارم کالایم از بین نرود؛ هم مشتری‌ام از بین نرود و هم قراردادی که با مردم دارم جوابگوی شان نیستم؛ بعد از چهار ماه کالا را باز می‌کنند با یک کانتینر و چیزی حدود ۳۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هزینه اضافه که روی آن به خریدار تحمیل می‌شود.

سیاست‌های مغایر با تولید

موضوع دیگری که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه تهران، راجع به آن صحبت می‌کند، این است که «الان حدود دو ماه است واردات تمام ماشین‌آلات را بسته‌اند؛ یعنی من الان هر قراردادی با هر شرکت تولیدی ببندم بگویم شش ماهه، چهار یا پنج ماهه کالایت را تحویل می‌دهم وقتی کالا را می‌بندند هیچ راهی ندارم؛ قراردادم کنسل می‌شود و نمی‌توانم جنس را تحویل بدهم و باید جریمه پرداخت کنم؛ تولیدی‌ها نمی‌توانند تولید کنند و این برعکس فرمایشات مقام معظم رهبری است!»

هیچ مدیر و مسئولی جوابگو نیست

عدم پاسخگویی به مشکلات اصناف، بحثی است که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه نسبت به آن حساسیت بالایی دارد. می‌گوید: ملاقات داشتم با دو سه نفر مدیران تجارت داخلی و خارجی که همه آن‌ها موکول می‌کنند به سازمان صنعت و معدن و وقتی صنعت و معدن، صحبت می‌کنی می‌گویند من هم مثل شما و من هم نمی‌دانم چه‌ کار کنم! خب اگر نمی‌دانی چه کار کنی برای چه نشستی ماهی چهل میلیون حقوق می‌گیری؟ خب ول کن برو دیگر!

غفلت از اهمیت یک صنعت حیاتی

منزوی از سردرگمی صنف خود می‌گوید و اینکه «دوخت لباس، یک صنعت پرسود است که می‌تواند یک مملکت را اداره کند و حتی جایگزین نفت شود! در ترکیه دوخت لباس، جایگزین همه چیز شده. در بنگلادش صادرات کفش و لباسش جوابگوی همه ملت است و ما چرا در این وضعیتیم؟«

چرخ خیاطی قاچاق ندارد!

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه تهران در توضیح یکی از مشکلاتی که برای صنف ایجاد کرده‌‌اند توضیح می‌دهد: «الان به ما می‌گویند چرخ کارگاهی را دانه دانه شماره بزنید؛ برای جلوگیری از قاچاق! آقا چرخ کارگاهی قاچاق ندارد! چیزی که ۳ تا ۴ درصد سود داشته باشد چه کسی می‌آید قاچاق ببرد! برق خانگی را مخلوط کردند و هیچ مشورتی با اتحادیه نکرده و کار خود را می‌کنند ما هم دعا می‌کنیم زودتر این ماموریت‎مان تمام شود و برویم خانه؛  خسته شدیم از این همه استرس هر روز و هر دقیقه و هر ساعت!»

عباس منزوی تاکید می‌کند که «ما الان مشکل داریم؛ مشکل ما صنعت و معدن است، مشکلات ما بازرگانی است؛ سامانه تجارت است؛ می آیند در میدان حر کالا را می گیرند و می گویند باید برود گمرک استعلام شود!»

قدرت‌نمایی در میدان حر و زنجان

او ادامه می‌دهد: «وقتی نمی توانید از ورود کالای قاچاق جلوگیری کنید، در میدان حر چرا می گیرید؟ در انبار چرا می گیرید؟ این مشکلاتی است که صنعت و معدن دارد و من هم شدیدا ناراحتم…»

به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه «هر کاری یک مسئول خودش را دارد که متاسفانه در بخش های مختلف صنایع، تولید و ماشین آلات و غیره نه با هم هماهنگند و نه پاسخگو! و تنها شما را به سمت تعزیرات هدایت کرده و گرفتارتان می کنند.»

و در نهایت یک نمونه دیگر از گرفتاری‌هایی که پای شهروندانی پیش می‌آید که دنبال یک لقمه نان حلال هستند از زبان منزوی:« یک نفر جنس مربوط به اتحادیه را برده در شهر زنجان کالایش را گرفته اند و ۲۰۰ در شهر زنجان کالایش را گرفته اند و ۲۰۰ میلیون هم جریمه‎اش کرده‎اند به خاطر ۱۰ عدد چرخ خیاطی کارگاهی که چند نفر با آن سر کار می‌روند، ۲۰۰ میلیون از طرف می‌گیرند و جنسش را بعد از ۱۱ ماه آزاد می‌کنند! در حالی‌که این قسم فروش کالا و انتقال آن از نظر اتحادیه کالای قاچاق محسوب نمی‌شود.»

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1911
  • نویسنده : کیانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‎رسانی اتاق اصناف تهران
  • 174 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.