رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران بیان کرد: نبود زیرساختهای کافی، عدم راه اندازی سامانههای مربوطه و همچنین عدم توجه مسئولین به نظرات فعالان بخش خصوصی، چالشهایی را برای اجرای طرح شناسه کالا در صنف قطعات یدکی ایجاد کرده است.
سید احمد حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درباره آخرین وضعیت طرح شناسه دار شدن قطعات یدکی خودروعنوان کرد: طرح شناسه کالا، فارغ از ایراداتی که دارد و نیازمند اصلاح است، قانونی مناسب برای مبارزه با قطعات تقلبی و قاچاق است، اما همان طور که در ابتدای اجرای این طرح اشاره داشتیم، اجرای درست این قانون نیازمند ایجاد برخی زیرساختهاست.
وی یادآور شد: اگرچه بخشی از چالشهای موجود برای اجرای این طرح با همراهی مدیران وقت وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ برطرف شد، اما همچنان به دلیل نبود زیرساختهای کافی و عدم راه اندازی سامانههای مربوطه و همچنین عدم توجه مسئولان به نظرات فعالان بخش خصوصی، اجرای درست این طرح را با چالشهایی همراه کرده است؛ چالشهایی که از همان ابتدا آنها را به مسئولان هشدار داده بودیم.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران با بیان اینکه این طرح خود به بستری برای فساد تبدیل شده است، تصریح کرد: علیرغم اینکه قطعات چینی و برندهای اروپایی از مبادی قانونی گمرکات و با کدرهگیری و شناسه کالا وارد کشور میشوند، اما متاسفانه اهداف قانون گذار مبنی بر اصالت سنجی قطعات با طرح شناسه کالا تحقق پیدا نکرده است.