بازار آرایشی، بهداشتی و عطریات را چطور ارزیابی میکنید؟ آیا واحدهای صنفی شما هم مانند سایر صنوف بهنوعی با چالش مشتری، عدم رونق واحدهای صنفی از نظر فروش، مواجه شدهاند یا میزان استقبال مخاطب تغییری نکرده؟
درسالیان اخیر بهخاطر شرایط اقتصادی نامطلوب قدرت خرید مصرف کننده، پایین آمده است و کالاهای آرایشی بهداشتی و عطریات آرام آرام از سبد مصرف خانوارها دور می شوند و بهتبع آن متاسفانه رکود بیسابقهای بر صنف حکمفرماست.
آیا قیمت لوازم آرایشی و عطر هم نظیر سایر کالاها در شب عید بالا رفته، اگر بله، این بالا رفتن تاثیری در میزان خریداران داشته یا خیر؟
قیمت تمام شده محصولات آرایشی بهداشتی و عطریات به تغییرات نرخ ارز وابسته است در حال حاضر بهعلت کسادی بازار و افزایش بیست درصدی ارز، افزایش نرخ بهصورت کامل روی همه کالاها اعمال نشده اما بازار، کشش همین میزان را ندارد.
بالا بودن قیمتها تا چه حد مشتری را به سمت کالاهای ارزانتر و مبهم به لحاظ اصلی یا تقلبیبودن جنس سوق میدهد؟
تورم و گرانی، قدرت خرید را پایین میآورد و مصرفکننده به اجبار بهسمت کالای تقلبی کشیده میشود و از عوارض بعدی آن ناآگاه است. اصولا کالاهای تقلبی در جوامعی که ثبات اقتصادی داشته باشند، جایگاهی ندارند.
چرا قیمت عطر تا این حد بالا رفته؟ آیا امکان پایین آمدن قیمت یا لااقل ثابت ماندن آن وجود دارد؟
مواد اولیه عطر شامل اسانس، شیشه و درب، پمپ عطر افشان، جعبه و بستهبندی است. نرخ این مواد ارتباط مستقیم با ارز دارد و با افزایش آن قیمت تمامشده بالا میرود. پایین آمدن قیمتها برای فروشندهها رویا شده و اگر این اتفاق بیافتد، چرخه خرید و فروش راه افتاده و بازار از رکود خارج میشود. خیلی از اعضاء در صنف گرفتار شدند و وضعیت مناسبی ندارند و اگر دولت چارهای برای برونرفت از این وضعیت نیاندیشد، بهزودی شاهد سونامی تعطیلی فروشگاهها خواهیم بود روی همین اصل، داشتن ثبات اقتصادی حرف اول را میزند.
با توجه به بالابودن میزان مصرف لوازم آرایشی در کشور، چه توصیهای به خریداران دارید؟ از چه اماکن یا افرادی نباید لوازم آرایشی خریداری کرد؟
فروشگاهها و گالریهای مجاز که دارای پروانه کسب از اتحادیه آرایشی بهداشتی و عطریات هستند، مطمئنترین اماکن برای خریدند که از مهارت و دانش لازم برخوردار بوده و میتوانند با راهنمایی تخصصی، نیاز خریداران را برطرف کنند و ازمردم عزیزمان درخواست دارم بهخاطر سلامتی خودشان بههیچ عنوان از سایر اماکن غیر مجاز شامل بساطیها، دستفروشها در پیاده روها و متروها و بازارچهها وغیره خرید نکنند.
اگر بخواهید به چالش یا مشکلی جدی که این ایام پیش پای اتحادیه صنف شما و واحدهای صنفیتان قرار دارد، اشاره کنید، چه مواردی را در اولویت قرار میدهید؟
اتحادیه آرایشی بهداشتی و عطریات نوپااست و متاسفانه مشکلات زیادی سر راهش قرار دارد یکی از مشکلات مالیات است از دیماه مقرر شده اعضا صنف مالیات ارزش افزوده اظهار کنند حال آنکه صنف این آمادگی را ندارد و قبل از این هم متاسفانه توسط اتحادیه قبلی آموزش و اطلاعرسانی لازم انجام نشده است اتحادیه بهدنبال برگزاری همایش جهت ارایه آموزشهای لازم در این خصوص به اعضاء است.
مشکل مهم دیگر بحث قاچاق کالا و کالاهای تقلبی است که متاسفانه ضربه سنگینی به صنف وارد میکند اگربا نگاه تخصصی صنف و مصرف کالاهای آرایشی بهداشتی و عطریات کار شناسی شود و بپذیریم که نیاز جامعه است و آن را صنعت مستقل بدانیم آنگاه میتوان با مدیریت وبرنامهریزی بهتر راهبری کرد و این وضع نابسامان پیش نمیآمد که تصمیمات در جهت منافع بخشی خاص از مجموعه کل قرار گیرد. یکی از دلایل پیدایش قاچاق در این صنف نادیدهگرفتن تقاضای جامعه مصرف آن است در چهار دهه گذشته سیاستهای قهری و برخوردی موفق نبوده اگر مشکلات و چالشها بجای تصمیمگیری پشت درهای بسته مورد کارشناسی همه جانبه و با تحقیقات میدانی و همفکری با جمیع نهادهای درونصنفی صورت پذیرد مطمئنا نتایج بهتری رقم خواهد خورد.