• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 1166اخبار امروز : 0

اطلاعیه ها

15
با دعوت اتاق اصناف تهران و حضور مدیر کل امور مالیاتی جنوب تهران؛

میز خدمت مالیاتی در کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف تهران مستقر شد

  • کد خبر : 1499
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
میز خدمت مالیاتی در کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف تهران مستقر شد
جلسه کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف تهران این هفته در راستای برگزاری جلسات میز خدمت مالیاتی با حضور سیدمختار حسینی مدیر کل اداره مالیاتی جنوب شهر تهران، اعضای کمیسیون و تعدادی از روسای اتحادیه‌های صنفی به ریاست حسن حسنی امروز یکشنبه 21 آبان 1402 در محل کمیسیون های این اتاق تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه حسن حسنی رئیس کمیسیون بیمه و مالیات با تاکید بر افزایش تبادل نظر و هماهنگی فی ما بین ادارات کل مالیاتی و اتاق اصناف بیان کرد: با توجه به اهداف بیان شده از سوی سازمان امور مالیاتی برای شفاف سازی مالیاتی، کمیسیون بیمه و مالیات معتقد است این شفاف سازی باید از سوی مسئولان مالیاتی برای اصناف و اتحادیه های صنفی نیز انجام گیرد تا آنها هم بتوانند واحدهای صنفی را نسبت به این موضوعات مختلف مالیاتی آگاه سازند.

در ادامه جلسه روسای اتحادیه های صنفی و اعضای کمیسیون به بیان برخی مسائل، ابهامات، اشکالات و پیشنهادات در ارتباط با موضوعات مختلف مالیاتی پرداختند.

بیان مسائل، چالش ها و اشکالات مالیاتی

عدم تناسب ضرایب مالیاتی با هزینه ها و درآمدهای اصناف با آن و درخواست کاهش ضرایب- عدم توجه ممیزان به هزینه های قیمت تمام شده- بهره مندی و مشمولیت اصناف از معافیت های مالیاتی مقرر در ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم- اعمال نفوذ ممیزان و سلیقه ای عمل کردن آنها- تعیین تکلیف مالیات های سال ۱۴۰۰و ۱۴۰۲- تعیین تکلیف تبصره ماده ۱۰۰ با توجه به گذشت هشت ماه از سال- اتصال کارگاه های تولیدی قرچک به دفاتر و مغازه های بازار و منطقه جنوب برای تعیین مالیات های منصفانه و قانونی- بررسی تداخل محاسبه مالیاتی تعمیر و فروش قطعات در رسته های مربوطه- عدم صدور اوراق مشارکتی ها- تجدید نظر و تعیین تکلیف مالیات واحدهای اجاره ای- گروه بندی مؤدیان صاحبان مشاغل در آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیات‌ های مستقیم و موضوع ماده ۲۳۸ از جمله مطالبی بود که در این جلسه از سوی روسای اتحادیه های صنفی و اعضای کمیسیون ارایه گردید.

استقبال گسترده مودیان از تبصره ماده ۱۰۰

در ادامه سیدمختار حسینی مدیر کل امور مالیاتی جنوب تهران طی بیاناتی با ارایه آماری از اظهارنامه های ارایه شده در سال ۱۴۰۱ گفت: استقبال گسترده مودیان از تبصره ماده ۱۰۰ نشان می دهد سازمان به اهداف مورد نظر خود یعنی وصول مطلوب مالیات و رضایتمندی مودی رسیده است. امیدواریم با تمهیدات لازم این آمار هر سال افزایش یاید تا ما هم موضوع قطعیت را بالا ببریم.

مدیر کل امور مالیاتی جنوب تهران با اشاره به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در آینده بسیار نزدیک گفت: آن چیزی که در حال حاضر مهم است اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان است. همه مودیان صنفی و غیرصنفی چه افراد حقیقی و چه حقوقی موظف هستند در سامانه پایانه‌های فروشگاهی و مودیان ثبت نام کنند. اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی هم به نفع مودیان و هم به نفع سازمان است.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی بسیاری از چالش‌ها و اشکالات را مرتفع می سازد
وی تاکید کرد: با اجرای این قانون، خرید و فروش کالاهایی که از ارزش افزوده معاف نباشند به طور خودکار و هوشمند ارزش افزوده آنها محاسبه می‌شود. ضمن اینکه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بسیاری از چالش‌ها و اشکالات از جمله ممیز محوری را از بین خواهد  برد و مالیات اخذ شده با شرایط اقتصادی مطابقت خواهد داشت.

حسینی با اشاره به همراهی سازمان امور مالیاتی کشور با اصناف در راستای توجیه قانون پایانه‌های فروشگاهی گفت: بنای ما بر تعامل و تعیین درآمد مشمول بر اساس قضاوت حرفه‌ای و رعایت حقوق مودیان محترم مالیاتی و تکریم آنهاست؛ لذا برای افزایش اطلاعات مالیاتی مودیان صنفی بویژه در خصوص قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، باید کلاس های آموزشی بیشتری با هماهنگی اتاق اصناف، اتحادیه ها و این مرکز برگزار شود.

معافیت معیشتی از حقوق حقه اصناف است

مدیر کل امور مالیاتی جنوب تهران با اشاره به یکی از خواسته های مطرح شده در جلسه با استناد به ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم، افراد حقیقی صاحب مشاغل که مشمول پرداخت مالیات هستند، تا مقداری از مبلغ درآمد سالیانه خود را از پرداخت مالیات معاف هستند، که این معافیت در قانون برای حمایت از مودی درنظر گرفته شده است و اصطلاحا به آن، معافیت معیشتی می گویند.

وی تاکید کرد: معافیت حق مودی است. به شخصا معتقدم معافیت معیشتی از حقوق حقه اصناف محسوب می شود. این معافیت برای اصناف و کارمند باید یکسان اعمال شود. لذا برای احقاق آن بایستی اقدامات قانونی صورت گیرد.

دنبال رضایتمندی به همراه وصول مالیات هستیم

حسینی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به تعامل مطلوب بین اداره کل مالیاتی جنوب و مودیان بویژه اصناف فعال در این حوزه گفت: ما دنبال رضایتمندی به همراه وصول مالیات هستیم. خط قرمز ما مودی و احترام به حق و حقوق آنهاست.

در ادامه این جلسه مدیر کل امور مالیاتی به تمام مطالب، اشکالات و سوالات مطرح شده از سوی حاضران پاسخ ها و توضیحات لازم را ارایه داد.

در این جلسه همچنین نامه کمیسیون بیمه و مالیات در خصوص اشکالات ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم قرائت و مقرر شد در خصوص ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم نیز نظرات کمیسیون تدوین و به مراکز مرتبط ارسال شود.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1499
  • نویسنده : مولائی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری اتاق اصناف تهران
  • 257 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.