رضا پاشابیگی، رئیس اتحادیه خواربارفروشان تهران در بررسی چالشهای مربوط به فروش اقلام باز گفت: در گذشته مردم بیشتر تمایل داشتند که اقلام مورد نیازشان از خواربار فروشی را به صورت باز تهیه کنند، چون با این روش در وزنهای مختلف میتوانستند خرید داشته باشند. مثلا اگر فردی نیاز به ۵۰ گرم زردچوبه داشته باشد، خرید آن از نظر ریالی وقتی به صورت باز تهیه میشود، خیلی به صرفهتر است تا اینکه همان را به صورت بستهای تهیه کند و دلیل مهم آن هم این بود که هزینه بستهبندی ندارد و امکان خرید در وزن مورد نیاز ممکن است.
وی افزود: اما به مرور زمان و بحث بهداشت فروش کالاها، یک سری از اقلام ملزم شدند که به صورت بستهبندی فروخته شوند. به عنوان مثال در گذشته حتی کره هم به صورت باز فروخته میشد ولی به دلیل مسائل بهداشتی یکسری از اقلام را ترجیحا به صورت بستهبندی به فروش میرسانند. در زمانیکه محصولی وارد پروسه بستهبندی میشود، طبیعتا یک هزینهای بابت آن بر فروش کالا اضافه میشود.
پاشابیگی خاطرنشان کرد: از طرفی یک سری از اقلام فروش در خواربار فروشیها مثل برنج ایرانی که خرید یک کیسه از آن برای خانوادهها گران تمام میشود، معمولا افراد به اندازه نیازشان و در حد توان خرید انجام میدهند، چون به فرض خرید یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج ایرانی به ۱ میلیون تومان هم میرسد. بنابراین درباره خرید برنج به صورت باز مشکلی وجود ندارد، در مورد شکر هم آن چیزی که تنظیم بازار مشخص میکند به صورت فله به واحدهای خوارو بار فروشی توزیع میشود و مغازه داران هم موظف هستند به دلیل بحث تنظیم بازار شکر را به صورت فله عرضه کند. اما در مجموع شکر در بازار به صورت بستهبندی هم وجود دارد که طبیعی است قیمت متفاوتی نسبت به شکر باز دارد.
وزارت بهداشت فروش برخی اقلام را به صورت باز ممنوع کرد
رئیس اتحادیه خواربارفروشان تهران در ادامه گفت: برخی از اقلام همان طور که ذکر شده دارای مجوز از طرف وزارت بهداشت برای فروش باز ندارد. مثلا فروش کشک به صورت باز خیلی خطرناک است و اغلب فروش باز کالاهایی مثل آن را وزارت بهداشت اعلام میکند که به فرض ازاین تاریخ دیگر واحدهای خوار و بار فروشی اجازه فروش باز را ندارند.
وضع مالیات برای اصناف باید عادلانه باشد
پاشابیگی تصریح کرد: صنف خواربارفروشی صنف زحمت کشی است و در هر زمانی با چالشهای مختلفی روبه رو بوده است. چه در زمان جنگ تحمیلی چه در دوره کرونا در صف اول خدمترسانی به مردم بودهایم و خواهشی که داریم این است که در بخش مالیات، دولت کمک کننده باشد تا عادلانه بحث اخذ مالیات از صنف اعمال شود و خدایی نکرده واحدهای صنفی مجبور به تعطیلی نشوند.
وی در پایان گفت: مرجع رسیدگی به شکایات اداره تعزیرات است که زیر مجموعه ما به حساب نمیآید. کالاهای صنف خواربار فروشی همه قیمتگذاری شده است و واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب هستند، هیچ وقت دچار تخلف و گران فروشی نمیشوند چون پیوسته ارتباط مستمری با مردم دارند. مثلا سوپرمارکتی که در محل پیوسته با مردم آن منطقه در ارتباط است هیچ وقت با تخلف سعی نمیکند که مشتریان خود را از دست بدهد. اگر تخلفی در این صنف دیده شده است، معمولا از طرف واحدهایی است که پروانه کسب ندارند و اغلب اگر گران فروشی در این واحدها دیده شود توسط اداره تعزیرات پیگیری میشود.