• امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
کل اخبار 1296اخبار امروز : 4

اطلاعیه ها

نوع ادبیاتِ شما توهین آمیز و سامانه تان متخلف است/ آقایان فکر می کنند تنها کار اتحادیه ها، دریافت حق عضویت است!/ لطفا بگویید پول هایی که می گیرید، دقیقا کجا خرج می شود؟ تا انتها با شما هستیم آیا مقصران واقعی محاکمه خواهند شد؟!/ وقتی رویه نظارت را از دست اتحادیه های صنفی و اتاق اصناف خارج می کنند شبهات سامانه نوین اصناف باید رفع شوند حضور میدانی روسای اتحادیه های صنفی تهران در بازار سوخته شادآباد محمدصادق مفتح، جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی شد فصل تلخکامی قنادان و کاهش تقاضای شهروندان علیرغم میل به شیرینی بازارِ جوراب و کشباف های زمستانه داغ می شود؟ به زودی با کمبود جدیِ نیروی کار مواجه خواهیم شد رونقِ کار قاچاقچی ها در ورود ممنوعِ کالاهای محوری خرازانِ شهر سرپرست دبیر اجرایی اتاق اصناف تهران منصوب شد دستور پزشکیان برای اخذ مالیات با بررسی تراکنش‌‎های بانکی صدور مجوز فروش کتاب به کیوسک‌ مطبوعات نگران‌کننده است/ رقیب جدید کتابفروشی‌ها مدت زمان خانه‌دار شدن به ۷۰ تا ۸۰ سال رسیده است/ اتفاق خاصی در انتظار بازار مسکن نیست تک نرخی شدن ارز به ثبات بازار کاغذ کمک می‌کند/ با واردات مناسب هیچ کمبودی نداریم

2
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران:

مدت زمان خانه‌دار شدن به ۷۰ تا ۸۰ سال رسیده است/ اتفاق خاصی در انتظار بازار مسکن نیست

  • کد خبر : 6267
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۴۱
مدت زمان خانه‌دار شدن به ۷۰ تا ۸۰ سال رسیده است/ اتفاق خاصی در انتظار بازار مسکن نیست
کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: نرخ اجاره در تهران نسبت به سال گذشته بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته اما در بخش خرید و فروش در رکود کامل به سر می‌بریم و با توجه به کاهش قدرت خرید در نیمه دوم سال هم اتفاق خاصی نمی‌افتد. بر اساس برآوردها مدت زمان خانه‌دار شدن به ۷۰ تا ۸۰ سال رسیده است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در جریان نشست خبری اظهار کرد: سال‎ها بود که قانون الزام در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که نهایتا توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شد. مواردی از آن مربوط به مشاوران املاک است. بخصوص در تبصره ۳ ماده ۱ مربوط به تعرفه مشاوران املاک می‌شود. فکر می کنم جامعه هم در آینده از این قانون ابراز رضایت خواهد کرد.

کیانوش گودرزی افزود: چند سال است که بازار مسکن در رکود به سر می برد و رشد چندانی نداشته است. مسکن نتوانسته بازاری برای خودش فراهم کند و قشر آسیب پذیر ما از رده خرید مسکن تقریبا خارج شده است. امیدواریم در آینده با تولید مسکن به مقدار زیاد، نسبت عرضه و تقاضا متعادل شود.

گودرزی درباره حق‌الزحمه مشاوران املاک گفت: قبلا تعرفه ما بر اساس درصدی از فروش ملک بود. بنابراین شایع بود که مشاوران املاک باعث گرانی مسکن هستند البته واقعیت نداشت. در قانون  الزام آمده که ضریبی از ارزش معاملاتی به عنوان حق الزحمه دریافت شود. قصد قانون‌گذار این نبوده که حق‌الزحمه مشاوران املاک را پایین بیاورد بلکه نحوه دریافت قرار است تغییر کند. با سازمان ثبت و وزارت صمت جلساتی داشتیم که ضریب‌ها به گونه‌ای باشد تا تعرفه از آنچه هم‌اکنون است کمتر نباشد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره اینکه اگر مشاور املاک کمیسیون رارعایت نکرد چه اقداماتی انجام می‌شود؟ گفت: قانون‌گذار، اخطار، پلمب و سایر تنبیهات را در این موارد تعیین کرده است. حدود ۵۰ درصد کارهای ما به صورت نیابتی انجام می‌شود که در این زمینه منع شده‌ایم ولی نسبت به این مساله معترض هستیم و امیدواریم در قوه قضاییه حل شود.

سامانه خودنویس در آینده رضایتبخش نخواهد بود

وی درباره سامانه خودنویس و کاتب گفت: هیچکدام از سامانه‌ها قرار نیست حذف شود اگرچه معتقدم تعدد کارها مردم را دچار مشکل و سردرگمی خواهد کرد. باید یک سامانه واحد باشد و مردم تکلیف‎شان را بدانند. در سامانه کاتب فقط مشاوران املاک ورود می‌کنند که شناسه صنفی از طریق سامانه نوین شناسایی می‌شود. ولی در سامانه خودنویس در این بخش که متعاملین می‌توانند خارج از مشاوران املاک قرارداد انعقاد کنند در آینده رضایتبخش نخواهد بود.

گودرزی ادامه داد: ما با هر سامانه‌ای که مردم با آن راحت‌تر هستند موافقیم که به نظر می‌رسد سامانه کاتب در آینده اینگونه خواهد بود. نظر شخصی من این است که وقتی در سامانه خودنویس به مردم دسترسی می‌دهیم علاوه بر اینکه حقوق دولت ضایع می‌شود به افزایش مشکلات حقوقی دامن می‌زند.

اتباع خارجی باید ساماندهی شوند

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره ورود دولت به ساماندهی اتباع خارجی گفت: اولا بگوییم که اغلب اتباع انسان‌های خوبی هستند و افراد معتقد و نخبه هم در بین آنها نیست اما باید به آنها سر و سامان داده شود. باید اتباع حتما شناسه یکتا آنها در یک جایی مشخص شود و شناسایی شوند. خرید و فروش مسکن برای اتباع ممنوع است. معمولا اینها قراردادهای اجاره به صورت دستی منعقد می کنند که این هم تخلف است. برای این موضوع با دایره کفالت، وزارت کشور و نیروی انتظامی همکاری می کنیم تا در این زمینه هم به سر و سامان برسیم.

گودرزی بیان کرد: اتباع معمولا از طرق کسانی که امین آنها هستند قراردادها را به نام افراد ایرانی منعقد می‌کنند. اگر مساله ساماندهی حل شود دیگر نیازی به این نیست که قرارداد به نام افراد دیگری منعقد شود.

گودرزی درباره اثرگذاری اتباع خارجی در بازار مسکن گفت: امروز تعداد اتباع خارجی در کشورمان زیاد است که البته بین آنها افراد نخبه هم دیده می‌شود و اشتغالزایی هم می‌کنند اما باید به آنها سرو سامان بدهیم و باید شناسه یکتای اتباع خارجی در یک بانک اطلاعاتی جمع آوری شود و قراردادهای اجاره براساس آن انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به ممنوعیت خرید و فروش املاک و دارایی برای اتباع خارجی وجود دارد، چگونه افغان‌ها وارد معاملات خرید و فروش ملک در ایران شدند، اظهار داشت: فروش ملک به اتباع خارجی از جمله افغان‌ها ممنوع است و تاکنون هم انعقاد قرارداد فروش ملک به افغان‌ها در شماوران املاک مشاهده نشده‌ است. اما برخی از قراردادهای اجاره به صورت دستی انجام می‌شود که از چند سال گذشته قراردادهای دستی را ممنوع کردیم و درباره اجاره مسکن به اتباع خارجی و افغان‌ها تا وزارت کشور و نیروی انتظامی مذاکراتی داشتیم تا این موضوع ساماندهی شود و باید این امکان ایجاد شود که برای اتباع در سامانه‌ها قرارداد منعقد کنیم.

گودرزی افزود: البته برخی از افغان‌ها به واسطه امین ایرانی نسبت به انعقاد قراردادها انجام می‌دهند اما حق مالکیت ندارند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تاکید کرد: برخی از محله‌ها کاملا به اتباع اختصاص پیدا کرده و ممکن است دو خانواده یک واحد را برای سکونت تقسیم کنند  البته پشت بام فروشی و اجاره پشت بام مطلقا نداریم. ممکن است کارگران فصلی در تابستان برای مدتی کوتاه پشت‌بام خوابی داشته باشد و پشت بام خوابی غیر قانونی نیست اما اخلاقی هم نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز گفت: تا کنون ۲۵۰۰ واحد غیرمجاز شناسایی و پلمب شده است. در شش ماهه ابتدای سال حدود ۸۰۰ دفتر املاک غیرمجاز را پلمب کرده ایم. ما نسبت به پلمب دفاتر بدون پروانه اقدام می‌کنیم اما از طرف دیگر متعاملین در سامانه خودنویس، خارج از دفاتر املاک، قرارداد منعقد می‌کنند. اگر این رفتار ادامه پیدا کند اقدامات آموزشی و زیرساختی برای صدور پروانه کسب مفهوم خود را از دست می‌دهد. دو نفر همدیگر را پیدا می کنند و قرارداد می‌بندند. بنابراین ما دسترسی به این موارد نداریم و هیچ نظارتی بر آن نخواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره افزایش نرخ اجاره بها گفت: نرخ اجاره در تهران نسبت به سال گذشته بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. اما در بخش خرید و فروش در رکود کامل به سر می‌بریم و در نیمه دوم سال هم اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ چرا که بر اساس برآوردها مدت زمان خانه‌دار شدن به ۷۰ تا ۸۰ سال رسیده است.

ت می‌شود و از سوی دیگر مسیر خانه‌دار شدن مستأجران هموار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=6267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.