ورود خودروهای برقی به سامانه فروش یکپارچه خودرو، ورود این محصولات به بازار را جدی تر کرد، فارغ از هیاهو و شتاب برای برقی سازی معضل خدمات پس از فروش را پر رنگ تر کرده است. از سوی باتوجه به فعالیت این خودروها در ناوگان تاکسیرانی نگرانی از تعمیرات یا یافتن متخصص جهت رفع ایرادات فنی احتمالی وجود دارد. در هر حال حاضر تمام خودروسازان فعال در برنامه برقی سازی وزارت صمت آمادگی لازم برای ارائه خدمات پس از فروش را ندارند، زیرا تجهیز کارگاه ها و آموزش نیروی متخصص مستلزم هزینه و زمان قابل توجه است. باتوجه به عدم مراجعه مالکان خودروها به نمایندگی خودروسازان، اگر مالکان خودروهای برقی به تعمیرگاههای سطح شهر جهت عیب یابی مراجعه کنند، وضعیت ارائه خدمات چگونه خواهد بود؟ برای بررسی پاسخ به این سوال با علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران گفت و گویی به شرح ذیل انجام یافته است.
* باتوجه به واردات خودروهای برقی و فعالیت این محصولات در ناوگان تاکسیرانی، توان پشتیبانی فنی و ارائه خدمات پس از فروش برای آن ها وجود دارد؟
دولت در دستور کار خود واردات خودروهای برقی و بنزینی را بدون توجه به انتقال و ارتقا دانش فنی یا تامین لوازم یدکی قرار داده است، در حال حاضر ساختار شبکه شارژ پایتخت آمادگی لازم برای تامین شارژ خودروهای برقی را ندارد. از سوی شبکه ای برای تامین خدمات پس از فروش این محصولات وجود ندارد، بزرگترین مشکل خودروهای برقی بعد از خدمات پس از فروش چالش تامین قطعه است.
* خودروهای برقی از نظر ساختار مکانیکی نسبت به خودروهای بنزینی ساده تر هستند، اما پیچیدگی های الکترونیکی و الکتریکی فراوانی دارند، براین اساس تعمیرکاران می توانند عیب یابی این محصولات را انجام دهند؟
بله، باتوجه به اینکه ساختار بدنه خودروهای برقی با محصولات بنزینی تفاوتی ندارد، امکان ارائه خدمات تعمیری وجود دارد. البته پیچیدگی خودروهای برقی منوط به پلتفرم الکتریکال آن می شود که تعمیرکاران می توانند به سرعت آن را فرا بگیرند.
* رشد نرخ ارز و افزایش قیمت قطعات خودرو برای مالکان نگرانی افزایش دستمزد تعمیرات را ایجاد کرده است، در سال جاری دستمزد تعمیرات خودرو چه مقدار رشد یافته است؟
افزایش دستمزد تعمیرات براساس افزایش حقوق کارگران بوده است، فارغ از این رشد دستمزد، هزینه تعمیرات خودرو در سال جاری افزایشی نداشته است.
* چرا خودروهای چینی به ویژه محصولات مونتاژی بیشترین چالش تعمیرات را میان خودروها در تعمیرگاهها دارند؟
خودروهای چینی که در کشور مونتاژ می شوند، چالش های کیفی و تولیدی فراوانی دارند، متاسفانه برخی از خودروسازان برنامه ریزی تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش برای محصولات شان نداشتند. لازم به ذکر است گاهی هزینه دستمزد تعمیرات خودروهای چینی از تهیه قطعات آن ها بیشتر می شود و این مورد ناشی از عدم انتقال دانش تعمیراتی از سوی خودروسازان به تعمیرکاران است.
* به بحث عدم انتقال دانش فنی از خودروسازان به تعمیرکاران اشاره کردید، آیا شرکت های خودرویی تعاملی با اتحادیه تعمیرکاران خودرو تا کنون داشتند؟
متاسفانه خودروسازان و مونتاژکاران فقط برنامه فروش محصول را دنبال می کنند. در این میان کمتر شرکتی به فکر ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان است. تعمیرکاران نیز در زمان عیبیابی خودروهای جدید با شیوه آزمون و خطا تعمیرات را انجام می دهند. در حال حاضر بزرگترین چالش خدمات پس از فروش عدم تامین لوازم یدکی است. اتحادیه تعمیرکاران آمادگی ارائه هر نوع خدمت و تعاملی را با شرکت های واردکننده و خودروسازان با هدف ارتقا کیفیت خدمات به مشتریان دارد.