وی با بیان اینکه مشکل ما با فروشگاههای زنجیرهای و توسعه و یا عدم توسعه آنها نیست افزود: چرا باید در رسانهها، بیلبوردها، مترو، اتوبان، خیابان، وسط فوتبال و فیلم سینمایی شاهد تبلیغاتی باشیم که باروزی ۵۰ هزار تومان کالا میفروشند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازمخانگی تهران تصریح کرد: اگر فروشگاههای زنجیرهای در مواد غذایی به مردم خدمات ارائه میدهند فروشگاههای زنجیرهای لوازمخانگی به مردم خیانت میکنند و بانکها هم صددرصد از آنها حمایت میکنند.
پازوکی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بانکها حق بنگاهداری ندارند گفت: سؤال اینجاست که فروشگاههای زنجیرهای لوازمخانگی که بهصورت قارچگونه رشد میکنند این حجم از سرمایه را از کجا آوردند و اگر این فروشگاهها بدون سود، کالاهای خود را میفروشند بهره ۳۱ درصدی بانک را چگونه پرداخت میکنند؟!
تبلیغات نامتعارف برای فروش کالا ممنوع است
وی خاطرنشان کرد: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، تبلیغات نامتعارف برای فروش کالا ممنوع است؛ اما متأسفانه جلوی این تبلیغات گرفته نمیشود. این فروشگاهها ادعا میکنند با روزی ۵۰ هزار تومان میتوان یک یخچال ساید ایرانی باقیمت ۷۰ میلیون تومان خرید کرد؛ اما کسی نمیپرسد که بهره خرید این کالا که حداقل ۲۵ تا ۳۶ ماه باید پول پرداخته شود چقدر است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازمخانگی تهران تصریح کرد: چرا یگانهای نظارتی مانند سازمان صمت، سازمان حمایت از تولیدکننده، سازمان تعزیرات و بازرسی وزارت صمت نظارت نمیکنند که مردم کالاها را با چه بهرهای از این فروشگاهها خریداری میکنند و چرا قیمتگذاری در این فروشگاهها وجود ندارد و چرا قیمت مصرفکننده روی این کالاها وجود ندارد؟!
پازوکی با بیان اینکه قدرت خرید مردم بهشدت کاهش پیدا کرده است گفت: ما تا سال ۱۳۹۵ حتی کالای وارداتی را هم بهصورت اقساطی و بدون بهره و سود به مردم میفروختیم؛ اما امروز شاهد تبلیغات وسیعی هستیم که یک کاسب خرد با نقدینگی اندک خود نمیتواند با این تبلیغات و این حجم از فروش، رقابت کند.
چرا جلوی قیمتگذاری دستوری گرفته نمیشود
وی افزود: ما بههیچ عنوان مخالف رشد یک صنف نیستیم؛ اما اعتراض و گلایهمندی ما بهخاطر مردم است. چرا جلوی قیمتگذاری دستوری گرفته نمیشود و نظارتی بر این فروشگاهها وجود ندارد و چرا فقط بر عملکرد فروشگاههای خرد نظارت میشود؟!
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازمخانگی تهران ادامه داد: امروز فروشگاههای بزرگ برندسازی میکنند و عملاً روی کالاها قیمت میگذارند. این فروشگاهها از نداشتن قدرت خرید مردم سوءاستفاده میکنند تا بگویند ما مانند دنیا هستیم درحالیکه در این شرایط تحریمی، میتوان این حجم از پول بانکها را در جهت رونق بازار مسکن قرارداد.
پازوکی با تأکید بر اینکه بانک ابتدا باید پول را به حوزه تولید هدایت کرده و از تولیدکنندگان حمایت کند گفت: بانک موظف است نیاز مردم را در هر حوزهای برآورده کند؛ اما متأسفانه با تبلیغات نامتعارف تمام پول به حوزه فروش کالا رفته است.