در سایت‌های فروش سیم‌کارت‌، پیش‌شماره‌های خاص با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شوند. جالب است بدانید که قیمت پایه سیم‌کارت‌های رند در یکی از این سایت‌ها از ۱۵ میلیون تومان آغاز می‌شود. فروشندگان می‌گویند سقف قیمتی این سایت‌ها پنج میلیارد تومان تعیین شده است، اما قیمت بسیاری از این سیم‌کارت‌ها که ترتیب رندتری دارند از این حدود نیز فراتر می‌رود و درست به همین دلیل بسیاری از این سیم‌کارت‌ها در بازار سیاه معامله می‌شوند. این در حالی‌ است که اکنون حتی با پنج میلیارد تومان می‌توان آپارتمانی با متراژ متوسط در مرکز شهر تهران خریداری کرد!

حسین سادات‌حسینی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‎های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران، درباره علت صعود قیمت سیم‌کارت‌های رند طی سال‌های اخیر می‌گوید: «سیم‌کارت‌های رند در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند، زیرا ارزش افزوده بیشتری نسبت به دیگر کالاهای سرمایه‌ای مثل دلار، سکه و بیت‌کوین دارند. این در حالی‌ است که احتمال دزدیده شدن سیم‌کارت نیز نزدیک به صفر است و علاوه بر این موارد در جامعه هرکس سیم‌کارت رندتری داشته باشد از اعتبار بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.»

سادات‌حسینی ادامه می‌دهد: «همیشه قانون عرضه و تقاضا باعث می‌شود ارزش یک کالا افزایش یا کاهش پیدا کند. هنگامی که عرضه بالا و تقاضای یک کالا پایین باشد، روند قیمت نزولی می‌شود و در مقابل اگر عرضه کم و تقاضا بالا باشد، قیمت در مسیر صعودی قرار می‌گیرد و در نتیجه کالا تبدیل به کالای خاص می‌شود که ارزش افزوده بیشتری دارد.»

البته فعالان این بازار می‌گویند طی ماه‌های اخیر همراه با رکود در سایر بازارهای سرمایه‌ای، بازار فروش سیم‌کارت‌های رند نیز سوت و کور شده است و سرمایه‌گذاران به دو دسته تقسیم‌ شده‌اند؛ عده‌ای ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در شرایط باثبات‌تری وارد بازار کنند و عده دیگر در شرایطی قرار گرفته‌اند که تورم سرمایه آنها را بلعیده است، به حدی که دیگر پولی برای خرید و فروش ندارند.

 

عرضه محدود در مزایده‌های بی‌فایده

در کشاکش خرید و فروش سیم‌کارت و قیمت‌های نجومی، ماهانه مزایده‌ای برای تعدادی از سیم‌کارت‌های رند برگزار می‌شود تا بتواند در شکست قیمت‌ها تاثیری داشته باشد، اما به گفته‌های کارشناسان این حراج‌ها به‌دلیل تعداد پایین سیم‌کارت‌های به فروش رفته، خود می‌تواند دلیلی دیگر برای تورم در این بازار محسوب شود.

سادات‌حسینی درباره این مزایده‌ها توضیح می‌دهد: «ماهانه چند عدد از سیم‌کارت‌های رند به مزایده گذاشته می‌شود، اما این چند سیم‌کارت رند پاسخگوی نیاز جامعه نیست و متقاضی بیشتری برای خرید این سیم‌کارت‌ها وجود دارد. در این شرایط کاسبان به خرید این سیم‌کارت‌ها روی می‌آورند و رقابتی بین آنها شکل می‌گیرد. از آنجا که تعداد کم است در نهایت نیز به‌مرور قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.»

او در خصوص میزان تاثیرگذاری این حراج‌ها نیز می‌گوید: «مزایده‌ها نتوانسته‌اند در این زمینه تاثیرگذار باشند، زیرا عرضه در این حراج‌ها پایین بوده و تا حدی عرضه برای کمک به بازار صورت نمی‌گیرد. در این حالت سیم‌کارت‌ها به دست دلالان می‌رسد و باعث انحصاری شدن بازار و صعود قیمت‌ها می‌شود.» به گفته منابع آگاه، تعداد سیم‌کارت‌های عرضه شده در این مزایده‌ها هر بار تنها بین ۱۰ تا ۱۲ عدد برآورد می‌شود.