به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف تهران؛ شرایط بازار و رکودی که بر همه اصناف سایه انداخته، متعاقبا صنف کاشیساز و کاشیفروش را هم تحت تاثیر قرار داده. به گفته رئیس اتحادیه این صنف، تولید کاشی و سرامیک از میزان مصرفی که در کشور هست، خیلی بیشتر بوده و متاسفانه بهدلیل مشکلاتی که در زمینه صادرات وجود دارد، رقبای این صنف در سایر کشورها به لحاظ قیمت و کیفیت تا حدودی پیشی گرفتهاند و صادرات کارخانهها هم با مشکل مواجه شده است.
احسان گودرزی، در اینباره به پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف تهران، میگوید: حول و حوش ۹۰ درصد صادرات صنف کاشیساز و کاشیفروش به عراق بود که در حال حاضر با مشکل مواجه شده. او به اوضاع بد بازار هم اشاره میکند
شرایط بد بازار و ایجاد رقابت منفی بین کارخانهها
او معتقد است که شرایط بد بازار، سبب پس زدن تولید کارخانهها در بازار ایران و منجر به ایجاد رقابت منفی بین کارخانهها شده به نحویکه تولیدکننده در مواردی مجبور میشود بار خود و دپویی را که در کارخانه دارد، هرچه زودتر خارج کرده و از نظر قیمت هم پایینتر از قیمت تمامشده عرضه کند.
به گفته رئیس اتحادیه صنف کاشیساز و کاشیفروش: وقتی هم با تولیدکننده صحبت میکنیم، چنین وضعیتی بهلحاظ اقتصادی اصلا برایشان صرفه ندارد. او اظهار امیدواری میکند با تدابیری که اندیشیده میشود مشکلات بخش صادرت تا حدودی حل شود و اعضای اتحادیه این صنف بتوانند بخشی از بارهای تولیدی را صادر کرده وبه این طریق تا حدی مشکل نقدینگی و ضعف مالی که در کارخانهها حاکم است را جبران کنند.
راهحلهایی که بنا به نظرات گودرزی، دست صنوف نبوده و مقامات دولتی باید کمک کنند تا این مشکلات حل شود.
چالش بزرگ مواد اولیه
اما در این صنف، بهجز مشکل صادرات چه مشکل دیگری وجود دارد؟ رئیس اتحادیه صنف کاشیساز و کاشیفروش تهران، می گوید: بحث مواد اولیه مطرح است که هم تامین کردنش برای کارخانهها و هم قیمتتمامشدهاش بسیار سخت شده و بالا رفته است.
به گفته او بر اساس آنچه در بازار میبینیم، در همه مواد مصرفی که این صنف با آن درگیر است، از ابتدای سال تا کنون افزایش قیمت زیادی وجود داشته و شاید بتوان گفت بهطور متوسط ۴۰ درصد تورم وجود داشته اما بهخاطر بدی بازار و مشکلاتی که طرح شد، نمی توان این افزایش را بر قیمتی که گفته شد، لحاظ کرد.
با مشکلات موجود کارخانهها حتی نمیتوانند کالای تولیدی را به قیمت تمامشده هم بفروشند!
از سوی دیگر و به گفته رئیس اتحادیه صنف کاشیساز و کاشیفروش، کارخانهها ظرفیت تولید خود را کم میکنند به این دلیل که اگر بخواهند تولید واقعی را انجام دهند، دپویشان بالا رفته و تهیه مواد اولیهشان سخت میشود؛ به این ترتیب برای مدیریت شرایط در نهایت با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت تولیدشان کارخانه را اداره میکنند.