• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 1166اخبار امروز : 0

اطلاعیه ها

9
نایب رئیس اتاق اصناف تهران:

سی‎امین نمایشگاه بین‎المللی چاپ و بسته‎بندی ۱۴۰۲ تهران برگزار می شود/ نبود مشوق‎های صادراتی بزرگترین مشکل صنعت چاپ ایران

  • کد خبر : 1945
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
سی‎امین نمایشگاه بین‎المللی چاپ و بسته‎بندی ۱۴۰۲ تهران برگزار می شود/ نبود مشوق‎های صادراتی بزرگترین مشکل صنعت چاپ ایران
احمد ابوالحسنی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران از برگزاری و مراسم افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته با حضور وزیر صمت در روز چهارشنبه 22 آذر 1402 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد.

امروز شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ نایب رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه چاپخانه‎داران تهران در جریان نشست خبری و مطبوعاتی سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته ۱۴۰۲ تهران که با حضور رئیس اتاق اصناف تهران و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل این اتاق برگزار شد به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ های لازم را ارایه داد.

ابوالحسنی ضمن اعلام زمان افتتاحیه نمایشگاه در روز چهارشنبه ۲۲ آذر گفت: این نمایشگاه از روز چهارشنبه با انجام مراسم افتتاحیه با حضور وزیر صمت، برخی از مسئولان، فعالان و شرکت های حوزه چاپ و بسته بندی از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر آماده بازدید علاقه‎مندان این حوزه است.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران افزود: سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته ۱۴۰۲ در فضایی بالغ بر ۴۵ هزار متر مربع و با حضور ۴۵۶ شرکت داخلی و ۷۴ شرکت خارجی که بیشترین آن مربوط به کشور چین است؛ همچنین شرکت‎هایی از آلمان و ایتالیا برگزار می شود و بالغ بر ۱۰۰ بازدیدکننده خارجی خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه چاپخانه‎داران تهران به برگزاری برخی برنامه‎های جانبی در حاشیه این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: قرار بر این است در راستای ارتقاء و ارایه برخی آموزش های لازم نسبت به فناوری جدید، کارگاه های آموزشی و فکاهی؛ همچنین اپراتوری صنعت چاپ و دیگر برنامه های متنوع برای شرکت کنندگان و علاقمندان اجرا شود.

ارایه دستاوردهای جدید در حوزه صنعت چاپ و بسته‎بندی

نایب رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارایه دستاوردهای جدید در حوزه صنعت چاپ و بسته بندی است ادامه داد: تجهیزات چاپ، ماشین‎آلات پرینت، مواد اولیه چاپ و پرینت انواع جوهر، روکش و لاک، لوازم جانبی، تجهیزات کنترل اتاق چاپ، تجهیزات صحافی، لوازم و تجهیزات بسته بندی، ماشین‎آلات پرکننده و دوخت بسته‌بندی و دیگر دستگاه و تجهیزات مرتبط از جمله محصولات و کالاهایی است که شرکت های حاضر به ارایه و معرفی آخرین دستاوردهای خود اقدام خواهند کرد.

در ادامه این نشست نایب رئیس اتاق اصناف تهران به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ های لازم را ارایه کرد.

۸۵درصد از ماشینآلات صنعت چاپ وارداتی است

ابوالحسنی در ارتباط با وضعیت ماشین آلات صنعت چاپ بیان کرد: بالغ بر ۸۵ درصد ماشین‎آلات صنعت چاپ وارداتی است. هرچند که ملزومات و ماشنی‎آلات تکمیلی زمانی در ایران تولید مناسبی داشت؛ اما در حال حاضر کشور چین در تولید اینگونه ماشین آلات حرف اول را می زند.

وی همچنین گفت: متاسفانه بالغ بر ۷۰درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت مهم وارداتی است که خود چالش های بسیار زیادی دارد

نبود مشوق های صادراتی بزرگترین مشکل صنعت چاپ ایران

ابوالحسنی در بیان عمده چالش های صنعت چاپ بویژه در حوزه صادرات اظهار کرد: نبود مشوق های صادراتی بزرگترین مشکل صنعت چاپ ایران است. وقتی یک فعال حوزه چاپ پای میز مذاکره برای گرفتن سفارش می نشیند در اولین مرحله ۱۳درصد از رقیب ترک خود برای انجام معامله به دلیل فقدان مشوق های مالیاتی عقب است و همین امر باعث آسیب و شکست در مقابل رقبای بازار می شود.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران به فرسودگی تجهیزات و ماشین‎آلات چاپخانه داران به عنوان دیگر چالش صادراتی این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از رقبای بازار ما مجهز به تجهیزات و ماشین آلات مدرن و به روز هستند در حالیکه فعالان این حوزه در داخل کشور به این تجهیزات و ماشین آلات دسترسی ندارند و از سوی دیگر برای وارد کردن ماشین آلات مورد نیاز با هزینه خود نیز با مشکلات متعدد روبه رو هستند.

صنعت چاپ گرفتار در بین صنعت و فرهنگ

ابوالحسنی یکی دیگر از مشکلات مهم صنعت چاپ را مشخص نبودن وضعیت این صنعت به لحاظ فرهنگی و صنعتی بودن آن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر چاپخانه داران زیرنظر وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی  هستند؛ ولی با توجه به تغییرات گسترده و از آنجا که بیشترین حجم کاری این فعالان کاملا صنعتی شده است و هیچ سرفصلی متناسب با این محتوا و نوع فعالیت چاپخانه داران در قوانین وزارت ارشاد وجود ندارد مشکلات خاصی برای فعالان این حوزه به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: برای رفع این دغدغه که یکی از مهمترین مشکلات این حوزه است یا باید سرفصلی در وزارت ارشاد برای چاپخانه داران ایجاد شود یا این حوزه در زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران با تاکید بر اهمیت فرهنگی صنعت چاپ تصریح کرد: این مشکل و دیگر چالش های متعدد باید برای حضور بهتر و بیشتر فعالان حوزه صنعت چاپ در بازارهای رقابتی و حتی بازارهای داخلی به همت مسئولان ذیربط حل و فصل شود تا با اتکا به پتانسیل های موجود به چشم اندازهای بلند و مورد نظر دست یابیم.

سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته تهران از تاریخ ۲۲ الی ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی برگزاری نمایشگاه­‌های بین المللی تهران برپا است و عموم مردم می‌توانند از ساعت ۸ صبح الی ۱۵ عصر از این رویداد بازدید به عمل آورند.

 

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=1945
  • نویسنده : مولائی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‎رسانی اتاق اصناف تهران
  • 295 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.