رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران با اعلام مطلب فوق گفت: با تولیدات داخل لوستر و چراغ روشنایی از واردات این محصولات بی نیاز هستیم در حالی که این کالاها پیش از این به صورت آماده از کشورهای اروپایی و آسیایی وارد میشد، اما هم اکنون ۷۰ درصد لوستر بازار تولید داخل است.
تولیدات داخلی از لحاظ کیفی بسیار نزدیک به تولیدات اروپایی است
وی ادامه داد: محصولات ایرانی از لحاظ کیفی بسیار نزدیک به تولیدات اروپایی است در حالی که قیمت آن یک دهم محصولات خارجی است، زیرا در کشور ما سوخت، انرژی و نیروی انسانی ارزان است، اما قیمت نهایی کالاهای اروپایی به علت نداشتن این مزیت ها، بالاتر است.
به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران در تولیدات با کیفیت داخلی حتی چین هم توان رقابت با ایران را ندارد به عنوان نمونه لوستر با فلز برنز و آبکاری طلا در کشور چین گران تر از ایران است.
بیش از ۲۰ تولیدکننده لوستر دارای نشان معتبر
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲۰ تولیدکننده در صنعت لوستر دارای نشان معتبر (برندسازی) هستند، اضافه کرد: حتی یکی از تولیدکنندگان ایرانی، لوستر برای استفاده در کاخ کرملین روسیه صادر کرده است.
منافی در خصوص نحوه احراز کیفیت مواد مورد استفاده لوستر برای مشتریان گفت: چراغهای روشنایی از ۳ میلیون تا بیش از ۱۰۰ میلیون در بازار وجود دارد و سعی ما بر این است که سلیقه اقشار مختلف جامعه را با کیفیت و مواد مختلف تامین کنیم به همین منظور به فروشندگان ابلاغ شده که در فاکتور فروش مواد مصرفی به کار رفته و ضمانت نامه محصول را قید کنند، به عنوان نمونه تولیدکنندهای محصول تولیدی را با ضمانت ۱۰ ساله آبکاری عرضه میکرد و این مورد را در فاکتور فروش قید میکرد که اگر کالا کِدر و یا سیاه شد قابل برگشت باشد.
ضعف بستر صادراتی در صنعت لوستر و چراغ روشنایی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران با اشاره به نبود بستر لازم برای صادرات چراغهای روشنایی ایرانی، گفت: ضعف در معرفی و عرضه لوستر و چراغهای روشنایی در سطح بین المللی و نبود بازاریابی گسترده یکی از چالشهای این صنعت است.
حضور تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاههای خارجی بسیار تاثیرگذار است
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۸ دوره نمایشگاه لوستر و چراغهای روشنایی برگزار شده افزود: بیست و نهمین دوره نمایشگاه از سوم تا ششم آذر ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار خواهد شد و امیدواریم با دعوتی که از هئیتهای تجاری خارجی برای حضور در نمایشگاه و آشنایی با کالای ایرانی به عمل میآید بتوانیم توانمندی صنعتگران ایران را هر چه بیشتر به جهان معرفی کنیم.
منافی همچنین حضور تولیدکنندگان داخلی و برپایی غرفه در نمایشگاههای خارجی را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: شرکت در نمایشگاههای خارجی با هزینه متری ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و در اینجا نقش وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولیان امر و رایزنهای تجاری در سفارتخانههای مختلف برای معرفی نشان ایرانی هم میتواند موثر باشد.
عمده تجهیزات این صنعت داخلی است
وی به رونق ماشین آلات و تجهیزات این صنعت اشاره کرد و گفت: عمده تجهیزات این صنعت داخلی است و گاهی برخی تولیدکنندگان، ماشین آلات جدید این صنعت را وارد و در صورت صرفه اقتصادی بازتولید (مونتاژ) میکنند تا از فناوری روز در این صنعت بازنمانند و اخیرا هم یکی از تولیدکنندگان دستگاهی از چین وارد کرد که مراحل ساخت لوستر را به ترتیب نورد، صیقل و جوشکاری انجام میداد و در نهایت خروجی این ماشین صنعتی یک محصول آماده آبکاری بود.
منافی در خصوص مقاصد صادراتی لوستر و چراغ روشنایی ایرانی گفت: به افغانستان، روسیه، ازبکستان، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات داریم و حتی برخی فروشندگان در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی، لوستر ایرانی را خریداری و با نشان تجاری خود عرضه میکنند.