• امروز : سه شنبه, ۲۰ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 10 September - 2024
کل اخبار 1175اخبار امروز : 0

اطلاعیه ها

جشنواره ضرباهنگ چاپ نماد تبلور وحدت ملی است/ افتخار می کنم که خادم چنین صنفی هستم در برگزاری جشنواره ها حامی صنوف هستیم/ امیدواریم جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ برای همه صنوف تکرار شود استقبال گسترده از چهارمین جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ روپوش مدارس در دستانِ مافیای تهران فروش با تهدیدِ خارج شدن از گارانتی/ در ایران خودرو چه خبر است؟ هشدار جدی در مورد کالاهای تقلبی و غیر استاندارد؛ خطرِ مرگ مشاورین املاکی که معاملات خود را در سامانه کاتب ثبت نکنند، متخلف شناخته می شوند زخم خورده سراهای ایرانی و نمایشگاه ها نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان برگزار شد هفتمین جلسه کارگروه تخصصیِ طلا و جواهر برای نخستین بار در تاریخِ اصناف و بازار، ضرایب مالیاتی کاهش یافت با اعلام قیمت جدید نان نظارت بر اجرای آن تشدید می‌شود آخرین مهلت برای برخورداری از بخشودگی جرائم مالیاتی نرخ جدید انواع نان در تهران اعلام شد فرش دستباف معاف از رفع تعهد ارزی شد

8
محمد ولدخانی، رئیس اتحادیه صنف بنکداران پارچه(طاقه فروشِ) تهران:

مگر کل دنیا، مالیات بر درآمد نیست؟ پس چرا به سابقه نگاه می کنید!

  • کد خبر : 5116
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
مگر کل دنیا، مالیات بر درآمد نیست؟ پس چرا به سابقه نگاه می کنید!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف تهران، واحدهای صنفی به دلیل رکود شدید، درآمد کمتری نسبت به سال گذشته داشته اند و به جای اینکه مالیات کمتری بپردازند به شکلی خارج از عدالت بر اساس همان درآمد سال گذشته شان که رقم بیشتری است، از آن ها مالیات ستانده می شود. رئیس اتحادیه صنف بنکداران پارچه، می پرسد مگر کل دنیا، مالیات بر درآمد نیست؟ پس چرا به سابقه طرف نگاه می کنید!

رئیس اتحادیه صنف بنکداران پارچه(طاقه فروشان)، می گوید: بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ سازمان امور مالیاتی کشور، قرار بر این شد که این سازمان با توجه به داده هایی که از اعضاء در اختیار دارد شامل اطلاعاتی که بانک مرکزی در اختیار آن ها قرار داده، حساب های دستگاه های مربوطه خودشان، حساب های تجاری و سایر حساب هایی که اطلاعاتش  را دارند، اقدام به اخذ مالیات کنند اما سازمان در اینجا کاملا به نفع خودش کار می کند؛ نگاه می کند که شخص مودی زمانی که در ارائه اظهارنامه تبصره ۱۰۰ ورود می کند اگر حساب هایش که ثبت سازمان است کمتر از سال گذشته باشد، پایه مالیاتی محسوب نمی شود.

به گفته محمد ولدخانی«اینجاست که بی عدالتی رخ می دهد یعنی سازمان امور مالیاتی به درآمد سال گذشته واحدهای صنفی نگاه می کند به طور مثال اگر فردی سال ۱۴۰۱،  ۱۰ میلیارد تومان کار کرده و مالیاتش حدود ۳۰ میلیون تومان شده باشد از سوی دیگر کارکرد سال ۱۴۰۲ او، پنج میلیارد بوده و رکود کامل داشته، طبق قانون معافیت، باید ۱۵ میلیون تومان مالیات بدهد اما سازمان به این دلیل که به نفعش نیست ۱۰ میلیارد سال گذشته را در نظر گرفته و بر اساس آن درصدی را روی مالیات می گذارد.»

ولدخانی، توضیح می دهد که «وقتی این موضوع مورد اعتراض سازمان قرار می گیرد به معترض می گویند که بر اساس اظهارنامه ماده ۹۵ یا اظهارنامه پیش فرضی که در سامانه قرارگرفته مالیات را پرداخت کند؛ شما محاسبه می کنید که در ۱۴۰۲ پنج میلیارد درآمد داشته اید و ۱۴۰۱،  ۱۰ میلیارد بوده و بر اساس ۵ میلیارد اظهارنامه ماده ۹۵ جلو می روید؛ فیش را پر و پرداخت می کنید اما سال آینده در بحث کارشناسی یعنی بعد از اتمام مدت اظهارنامه برای شما تشخیص دهد که بر اساس همان ماده ۲۳۷ عددی به شدت فاحش بالاتر از تبصره را می گویند که باید بپردازید.»

رئیس اتحادیه صنف بنکداران پارچه، وضعیت صنف خود را این گونه توصیف می کند که «ما در وسط جاده ای قرار داریم که دو طرف آن تیغ است؛ هم تبصره ۱۰۰ هم ماده ۹۵٫» او می پرسد که «اینجا چطور عدالت رعایت می شود؟ مگر کل دنیا، مالیات بر درآمد نیست؟ پس چرا به سابقه طرف نگاه می کنید؟» ولدخانی تصریح می کند در جلساتی هم که داشته اند  قرار بر این نبوده که این آقایان بحث سابقه را پیش بکشند.

علاوه بر این روش غیرمنطقی و عجیب مالیات ستانی از واحدهای صنفی، باگ هایی که سامانه دارد، موضوع دیگریست که ولدخانی به آن اشاره می کند. او می گوید:  برای فرد پیامک ارسال می شود که  تبصره ۱۰۰ برای شما باز شده و می توانید مراجعه کنید اما وقتی فرد مراجعه می کند می بیند که اصلا برای او بارگذاری صورت نگرفته.

مورد دیگری که رئیس اتحادیه صنف بنکداران پارچه به آن اشاره می کند این است که «همه ساله اعلام می کنند تاریخ خاص، موعد ارائه اظهارنامه است اما سازمان ۲۰ روز بعد فرم ها را در سامانه بارگذاری می کند.»  او تصریح می کند که «ما حتما می خواهیم ارسال اظهارنامه را تمدید کنند چرا که زمانی را برای انتخابات ریاست جمهوری از دست دادیم و بعد هم بحث گرمای هوا و عدم به روز رسانی سامانه مطرح بود.»

تبصره ماده ۱۰۰ به زبان ساده یکی از مشوق‌های مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی کشور برای تشویق مودیان به پرداخت مالیات در نظر گرفته است. مطابق با تبصره ماده ۱۰۰، چنانچه مجموع فروش سالیانه صاحبان مشاغل تا ۱۰۰ برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، از ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی معاف خواهند شد. براساس ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم هم صاحبان مشاغل موضوع این فصل مکلفند اسناد و مدارک مثبته کافی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خود را نگاهداری کنند.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=5116
  • نویسنده : کیانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف تهران
  • 66 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.