محمدرضا معروف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی (همبرگر، سوسیس، کالباس) تهران در خصوص شرایط حاکم بر بازار بیان کرد: ابتدا باید گفت؛ اتحادیه محصولات گوشتی شامل سه رسته ۱- خرده فروشی ۲- عمده فروشی ۳- تولید فرآورده های گوشتی در واحد صنفی است که در رسته تولید در واحد صنفی حدود ۱۵ واحد در سطح استان تهران فعال است. ضمن اینکه بازار الان به دلیل افزایش قیمت گوشت، مرغ و ادویه های مصرفی که اصولا تا ۹۰ درصد وارداتی است، با افزایش همراه است.
وی افزود: در حوزه ادویه های مصرفی که توسط کارخانجات تولیدی برای تولید فرآورده های گوشتی استفاده می شود به دلیل افزایش نرخ ارز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت ها را داشته است.
معروف خانی همچنین در خصوص نوسان قیمتی فرآورده های گوشتی گفت: از ابتدای سال تا به امروز در دو مقطع افزایش قیمت داشتیم؛ یک مقطع در عید نوروز بود و دیگری حدودا یک ماه پیش بود که به دلیل افزایش قیمت گوشت و مرغ اتفاق افتاد.
تغییر الگوی مصرف خانوارها با افزایش قیمت فرآورده های گوشتی
وی ادامه داد: همانطور که می دانید قیمت گوشت قرمز حتی تا ۵۰۰ هزار تومان هم بالا رفت و از آن طرف قیمت گوشت مرغ نیز به ۱۰۰ هزار تومان رسید. لذا با توجه به اینکه این دو محصول اصلی ترین مواد اولیه صنف ما هستند به تبع تولیدات این بخش نیز شاهد افزایش قیمت بود.
معروف خانی خاطر نشان کرد: در پی افزایش قیمت محصولات ذکر شده شاهد هستیم که در بازار دو اتفاق رخ داده است؛ برخی مصرف کنندگان محصولاتی با کیفیت کمتر را جایگزین خریدهای قبلی خود می کنند؛ به این معنا که اگر تا پیش از این محصولات با گوشت ۹۰ درصدی خریداری می کردند الان محصولات با گوشت ۷۰ درصدی را خریداری می کنند. از سوی دیگر برخی مصرف کننده ها نیز میزان محصولات و فرآورده های گوشتی مصرفی خود را کاهش داده اند.
وی تصریح کرد: با این وجود علیرغم افزایش قیمت ها بازار به ثبات رسیده و محصولات با کیفیت بالا هم مشتریان خاص خود را دارد.
معروف خانی در پاسخ به این سوال که از نظر کیفی آنچه به عنوان فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس در کشور تولید می شود از نظر کیفی در چه سطحی در مقایسه با دیگر کشورهاست گفت: ما در حال انجام تحقیقاتی در راستای مقایسه کردن کیفیت تولیدات خود با دیگر کشورها هستیم، با این وجود مسئله اینجاست که تولیدات ما کاملا متفاوت با دیگر کشورهاست.
رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران افزود: در واقع اصل اولیه تولید کالباس این است که صد درصد گوشت حیوانات و دام باشد اما در ایران کاملا متفاوت بوده و می توان گفت سوسیس و کالباس تولیدی در کشور به اصطلاح «ایرانیزه» شده است. به این معنا که متناسب با سلیقه و ذائقه مردم کشور تولید می شود.
وی اذعان داشت: در حال حاضر تولیدات این حوزه با ۶۰ تا ۹۰ درصد گوشت است و مابقی ادویه، سویا، قارچ، هویج و غیره را شامل می شود. چرا که این تولیدات با این ترکیبات به ذائقه مردم نزدیکتر است.
رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران همچنین در خصوص پیش بینی روند بازار در ماه های آتی گفت: با توجه به اینکه صنف ما ارتباط مستقیم با گوشت و مرغ دارد بنابراین هرچقدر قیمت مرغ و گوشت قرمز تغییر کند قیمت محصولات ما نیز تغییر می کند. چون باید کاملا به روز خریداری کرد.
وی ادامه داد: در واقع در خوشبینانه ترین حالت الان کارخانجات بزرگ کشور نهایت می توانند بار دو تا سه ماه مورد نیاز خود را تامین کنند وگرنه خرید مواد اولیه عمدتا به روز و متناسب با نوسانات قیمت صورت می گیرد.