• امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل اخبار 1414اخبار امروز : 5

اطلاعیه ها

مالکان، پیچِ سرقفلی را فشرده و صاحبان کسب و کار را به ستوه آورده اند/ شهرداری محل کسب این افراد را با بلوک سیمانی مسدود کرده گوشت را گران کردید مردم به سمت سوسیس و کالباس رفتند/ حالا شهروندان از خرید فرآورده های گوشتی هم محروم شده اند/ با وجود کیفیت، صادراتمان به افغانستان و عراق محدود شده! با احترام و مدارا و مراقبت از جو صمیمانه یک صنف، شاهد وحدت و رفعِ مشکلات خواهیم بود وحدتِ تابلوسازان در جشنواره نهم آذرماه/ تابلوهای شهر زیبا می شوند فعالان صنفی در خصوص آسیب های قانون بودجه نظر بدهند/ از سازوکار‌های شما در داوری و حل اختلاف حمایت می کنیم/ دعاوی مابین هم‌صنفان به مصالحه کشیده شوند اندیشکده حمکرانی اقتصاد هوشمند اتاق اصناف تهران؛ از بازنگری در قوانین کسب و کار و رشد اقتصاد دیجیتال تا حضور اصناف در ساختارهای تصمیم گیری و مشورتی کشور چابک سازی می کنید یا لاک پشت سازی؟/ خیلی چراغ خاموش، همان مالیات را گرفتید!/ ناعدالتی ها و ناترازی هایِ صنف ما رکود مطلق معاملات بازارخودرو/ عدم توان مردم برای خرید خودرو برنامه‎ای برای افزایش قیمت کاغذ در کشور نداریم روند عرضه و تقاضا در بازار مرغ به تعادل رسیده است روند صعودی قیمت‌ها، آرامش بازار را به هم نریخت/ تحولات یک هفته اخیر بازار سکه و طلا ایران ممنوعیت واردات کالا دستاوردی برای دولت نداشت/ زیان‌های سنگینی که ممنوعیت واردات کالا بر جای گذاشت

15
 رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران:

گرانی را به پای میوه فروش ها ننویسید/ قیمت میوه مثل طلا ساعتی شد!

  • کد خبر : 4641
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
گرانی را به پای میوه فروش ها ننویسید/ قیمت میوه مثل طلا ساعتی شد!
اسداله کارگر، رئیس اتحادیه صنف  فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: دلیل گرانی کلی انواع میوه، تورم های حاشیه ای کالاهای اساسی است که قیمت ها را بالا برده است. قیمت میوه به تنهایی آنچنان تورمی را تجربه نکرده و اگر قیمت میوه را با کالاهای اساسی مقایسه کنید، کاملا مشاهده خواهید کرد که میزان تورم در دیگر اقلام اساسی پیشرو بر قیمت میوه است.

 رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: قیمت گذاری در مراکز عمده فروشی میوه بر حسب عرضه و تقاضاست و یک روز به فرض محصول انگور کم است با قیمت بالا می فروشند و یک روز مقدار آن زیاد است و ارزان تر می فروشند. قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا در نهایت منجر به هرج و مرج می شود. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران

وی افزود: از طرفی دلیل گرانی کلی انواع میوه، تورم های حاشیه ای کالاهای اساسی است که قیمت ها را بالا برده است. قیمت میوه به تنهایی آنچنان تورمی را تجربه نکرده است و اگر قیمت میوه را با کالاهای اساسی مقایسه کنید، کاملا مشاهده خواهید کرد که میزان تورم در دیگر اقلام اساسی پیشرو بر قیمت میوه است. بیشترین دلایل بالا رفتن قیمت میوه، افزایش هزینه ها در این حوزه است و هزینه هایی مثل حمل و نقل، قیمت سوخت، حقوق کارگران، هزینه سموم و… منجر به افزایش تورم در قیمت میوه شود.

کارگر گفت: درباره قیمت میوه، طبق سنوات گذشته معمولا این طور بود که میوه ها وقتی از حالت نوبرانگی درمی آمدند و به عرضه انبوه می رسیدند، کاهش نسبی قیمت را تجربه می کردند. در این مرحله از عرضه میوه نیز معمولا درجه بندی کیفیت میوه مهم است و اثر خود را بر قیمت گذاری می گذارد.

اختلاف قیمت میوه بین میوه فروشی ها میادین اصلی شهر

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران خاطرنشان کرد: قضاوت کردن درباره نحوه عرضه میوه ها و دلیل گرانی و ارزانی واحدهای صنفی فروش میوه امری پیچیده و سخت است و باید در مورد آن تحقیق کرد. اما اگر بخواهیم در طرح مثالی این اتفاق را تشریح کنیم، فرض کنید قیمت انگور در یک میوه فروشی کیلویی ۲۰ هزارتومان عرضه می شود و در یک میوه فروشی دیگر هر کیلو از آن ۴۰ هزار تومان عرضه می شود، اختلاف قیمت دو برابری مشهود است اما باید دید این دو محصول چه تفاوتی از نظر کیفیت دارد. مثلا فرض کنید تفاوت بین خودرو پراید و سمند را در نظر بگیریم، این دو خودرو نیز اختلاف قیمت فاحشی دارند اما از نظر نوع کارایی و کیفیت خودرو کاملا متفاوت هستند. بنابراین نمی توان دو جنس متفاوت را در یک سطح از ارزیابی قرار داد و مقایسه کرد و شاید یک نوع میوه در جایگاه پراید باشد و یک نوع دیگر در جایگاه خودرو سمند قرار بگیرد و طبیعتا قیمت های متفاوتی نیز در زمان عرضه خواهد داشت.

کارگر تاکید کرد: از طرفی اما این حرف نیز صحیح است و در برخی از میوه فروشی ها شاهد آن هستیم که یک نوع میوه با یک سطح از کیفیت ولی با قیمت های متفاوتی عرضه می شود. در این وضعیت نیز باز میوه فروشی یا عرضه‎کننده میوه مقصر نیست و بلکه ایراد از مبداء عرضه میوه است. به این معنی که قیمت میوه در مبداء و در زمان خرید هیچگونه ثباتی ندارد؛ اما در زمان عرضه و فروش میوه این ثبات قانونمند می شود به این دلیل که اعضای اتحادیه در زمان خرید موظف به دریافت فاکتور هستند و باید طبق فاکتور خرید اتیکت قیمت بزنند.

وی ادامه داد: اما نحوه قیمت گذاری در مبداء فروش میوه به این صورت نیست و مثلا در ساعت ۴ بعد از ظهر با یک قیمت فروش می کنند و در ساعت ۱۲ شب با یک قیمت دیگری و همین طور الی آخر این روند ادامه دارد. وقتی تفاوت قیمت در عرضه قیمت میوه در مبداء وجود دارد بنابراین فروشندگان خرد هم براساس همان قیمت خریداری شده و فاکتور کرده، میوه ها را قیمت گذاری می کنند. مشکل کار در این است که نحوه قیمت گذاری در سرچشمه گل آلود است.

قیمت گذاری میوه براساس عرضه و تقاضا

رئیس اتحادیه صننف فروشندگان میوه و سبزی تهران اظهار داشت: قیمت گذاری در مزاکر عمده فروشی میوه بر حسب عرضه و تقاضاست و مثلا یک روز به فرض محصول انگور کم است با قیمت بالا می فروشند و یک روز مقدار آن زیاد است و ارزان تر می فروشند. اما از نظر بنده قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا در نهایت منجر به هرج و مرج می شود.

وی تصریح کرد: قیمت ها نباید بر اساس عرضه و تقاضا باشد چون مثلا در زمان فروش پراید این خودرو یک قیمت مشخصی دارد و براساس همان هم فروخته می شود، پس چرا باید در زمانی که یک محصول میزان کمتری در بازار دارد و تقاضا بیشتر است، قیمت را بالا برد؟ نمی گوییم قیمت را دست نزنید؛ اما باید این تغییر قیمت براساس یک چارچوب و قانون مشخصی انجام شود. مثلا طرحی که بارها آن را پیشنهاد کردیم این بود که برای خرید میوه یک ساعت مشخصی را اعلام کنند، به فرض از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح تا اعضای اتحادیه اقدام به خرید میوه کنند. اگر این اتفاق صورت بگیرد دیگر شاهد نوسان قیمت نخواهیم بود. اما وقتی که یک کالایی کم است، بحث واسطه پیش می آید و در ادامه منجر به دپوی محصول و بالا رفتن قیمت خرید آن می شود.

کارگر در پایان گفت: معضلات در زمینه قیمت‎گذاری همواره وجود داشته است و در رسانه ها خیلی در این موضوع صحبت کردیم؛ اما سر کلاف گم شده است. بحث تفاوت قیمت در اثر عرضه و تقاضا در صنف ما که خانواده ها هر روزه به آن نیاز دارند خیلی بیشتر اثر خود را بر جامعه می گذارد. به این دلیل که نیاز هر روزه خانواده ها است. مثلا اگر تورم بر قیمت لوازم خانگی باشد آن هم بر وضعیت معیشتی خانواده تاثیر دارد؛ اما چون نیاز خرید به آن روزانه نیست خیلی اثرگذار نیست اما موضوع موارد خوراکی از اهمیت ویژه تری روبه‎رو است و امیدواریم مشکلات موجود حل شود.

لینک کوتاه : https://otaghasnaftehran.ir/?p=4641

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.