مالیات همواره یکی از مهمترین منابع درآمدی دولتها در تمامی کشورها بوده است. کشورهای پیشرفته اهمیت زیادی برای وصول درآمدهای مالیاتی قائل هستند و تلاش خود را در راستای تبدیل کردن این امر به یک وظیفه شهروندی به کار گرفتهاند. طی سالیان طولانی این منبع درآمدی در کشور ما مورد غفلت واقع شده است. زیرا به درآمدهای نفتی وابسته بودهایم.
وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و عدم توجه به وصول درآمدهای مالیاتی دولت همواره مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی قرار داشت. طی سالهای اخیر دولتمردان کشور بیش از پیش به این نتیجه رسیدند که درآمدهای نفتی منبع قابل اعتمادی برای بودجهریزی نیست. به منظور حل و فصل این موضوع، اصلاح نظام مالیاتی کشور با جدیت در دستور کار قرار گرفت.
دریافت مالیات حقه از همگان به صورت هوشمند و دقیق یکی از مهمترین رویکردهای سازمان امور مالیاتی کشور است. به نحوی که همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند و درآمدهای مالیاتی دولت به منظور تأمین منابع موردنیاز برای اداره کشور و انجام پروژههای عمرانی، زیربنایی و مهم مورد استفاده قرار بگیرد.
مشاغل و اصناف یکی از مهمترین جوامع هدف مالیاتستانی در کشور هستند که تا قبل از این به صورت توافقی، سنتی و ممیزمحور روند دریافت مالیات از آنها انجام میشد. در روندهای نوین مالیاتستانی از مشاغل و اصناف، استفاده از سازوکار تبصره ماده ۱۰۰ مدنظر قرار گرفته است.
نظرات سیدمحمود موسوی، رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران را در ادامه در خصوص مزیتهای هوشمندسازی روند دریافت مالیات مشاغل و اصناف در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ میخوانید.
موسوی با اشاره به این موضوع که استفاده از سازوکار تبصره ماده ۱۰۰ برای دریافت مالیات بخش مشاغل و اصناف اقدام خوبی است، تصریح کرد: هوشمندسازی روند دریافت مالیات از مشاغل و اصناف ذیل تبصره ماده ۱۰۰ کار درستی است. فاصله گرفتن از روندهای دستی و ممیزمحور مزیتهای زیادی برای کشور و صاحبان کسب و کارها دارد.
وی ادامه داد: با استفاده از سازوکارهای هوشمند مانند تبصره ماده ۱۰۰ امکان نظارت بر فعالیت کسب و کارها و مشاغل به وجود آمده است. قبلاً اتباع اعداد و ارقام میلیاردی جا به جا میکردند و هیچ مالیاتی نمیپرداختند. با استفاده از سازوکارهای هوشمند این مشکل حل شده است. شایسته است از دولت به خاطر اقداماتش در راستای نظم دادن به دریافت مالیات تشکر کنیم.
رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران خاطرنشان کرد: مالیاتستانی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ توانسته است تا حد قابل قبولی از فرار مالیاتی جلوگیری کند. این سازوکار در حمایت از کسب و کارهای خرد و دریافت مالیات از دانهدرشتها عملکرد خوبی داشته است.
موسوی گفت: به طور کلی، سازوکار دریافت مالیات بخش مشاغل و اصناف در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ مثبت ارزیابی میشود. تنها موضوع این است که در نظر گرفتن مبلغ ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای حد مالیاتی که بعد از آن افراد مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نمیشوند، پایین است. زیرا در شرایط فعلی که تورم بالاست، سود مشاغل و اصناف نیز پایین آمده است و باید به این موضوعات در تعیین حد مالیاتی توجه داشته باشیم.
وی ادامه داد: تبصره ماده ۱۰۰ و اخذ مالیات سیستمی از مشاغل به جهات مختلف برای حاکمیت و مشاغل نفع دارد. همین که مودیان نیازی به نگهداری دفاتر مالیاتی و مراجعه به ممیز ندارند و کاغذبازیهای اینچنینی حذف شده است، به لحاظ کاهش دردسرهای مالیاتدهندگان مزیت دارد. مزیت دیگر این رویکرد، امکان تقسیط مالیات است.
رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران خاطرنشان کرد: دریافت مالیات هوشمند برای سازمان امور مالیاتی نیز نفع دارد. زیرا روندها تسهیل میشود و با سرعت کارها پیش میرود. همچنین نیازی به استفاده از کارشناسان مالیاتی برای رسیدگی به پروندهها و اظهارنامهها به صورت ممیزمحور نیست. این امر به معنی کاهش هزینههای مالیاتستانی است که به نفع کشور است.
موسوی گفت: با توجه به مزیتهایی که پرداخت مالیات ذیل تبصره ۱۰۰ برای کشور دارد، دولت به اعمال تخفیف خوبی برای کسانی که در این چارچوب اقدام به مالیاتدهی کنند، پرداخته است. همچنین امکان تقسیط مالیات ذیل تبصره ماده ۱۰۰ وجود دارد. این طور مشوقها مثبت ارزیابی میشود.
وی ادامه داد: وقتی روندهای مالیاتستانی در کشور نظم پیدا میکند و امور به صورت دقیق و هوشمند پیش میرود، اعتماد مودیان به نظام مالیاتی کشور بیشتر میشود. همچنین کاهش فرار مالیاتی بر اثر استفاده از روشهای هوشمند به بالا رفتن انگیزه مودیان برای پرداخت به موقع مالیاتشان میانجامد. تمامی این روندها مثبت ارزیابی میشود.
رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران تهران تأکید کرد: هر چقدر از کسب و کارها حمایت به عمل بیاید و روند مالیاتستانی از آنها عادلانهتر شود، افراد بیشتری برای پرداخت مالیات انگیزه پیدا میکنند. این امر در نهایت فرهنگ مالیاتدهی را در جامعه تقویت میکند.