از دیرباز همیشه یکی از اقلام ثابت و محبوب در میان خانوادههای ایرانی برای جشنها و مناسبتهای شاد و ولادتها شیرینی بوده است که در این روزهای سراسر جشن و ولادت نیز، بازارش بیش از پیش داغ است. اما مسئهای که چندی پیشرئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینیفروشی و کافهقنادی تهران مطرح کرد این بودکه شیرینی هم به صف کالاهای فوق لوکس پیوسته است؛ به طوری که حتی با وجود این که جزء جدایی ناپذیر خانههای ایرانیهاست، اما بسیاری از خانوادهها توان خرید آن را ندارند و تورم، کام آنها را تلخ کرده و این افراد ناچار شوند که آن را از سبد خرید خود حذف کنند.
به گفته علی بهرهمند، فروش شیرینی درمقایسه با سال گذشته، کاهش حدود ۳۰-۴۰ درصدی داشته است و یکی از دلایل گران شدن را مواد اولیه عنوان کرده که این موضوع در قیمت نهایی شیرینی نیز، تأثیرگذار بوده است.
رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینیفروشی و کافهقنادی تهران با اشاره به این که اگرچه در حال حاضر با کمبود مواد اولیه روغن روبهرو نیستند بیان کرد: اما افزایش قیمت روغن به عنوان یکی از مواد اولیه مهم برای تهیه شیرینی باعث نگرانیهایی برای این صنف شیرین شده است؛ به طوریکه دلالان روغن بر بازار شیرینی سایه انداختهاند و روغنی که در دو ماه گذشته با قیمت کمتر از یک میلیون به فروش میرسید را الان با وزن ۱۶ کیلویی با نرخ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان میفروشند.
بهرهمند در ارزیابی بازار شیرینی در ایام ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر گفت: با توجه به این که ما ایرانیها در مناسبتها و جشنهای مختلف حتی شده یک جعبه شیرینی خریداری کنیم این کار را انجام میدهیم در روز ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر بازار شیرینی داغ بود.
رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینیفروشی و کافهقنادی تهران با اشاره به استقبال مردم از شیرینی در این ایام ادامه داد: میزان خرید مردم در چنین ایامی در مقایسه با روزهای عادی افزایش پیدا میکند و به همین دلیل، همکاران ما در قنادیهای سطح شهر آمادگی لازم برای عرضه شیرینی به مشتریان را فراهم می کنند. چون همیشه در ایام جشن و شادی مثل ولادتها و مناسبتهای مختلف، شیرینیها و محصولاتی که مشتریان نیاز دارند را به میزان کافی تولید میکنند تا در خدمت آنها باشند و هیچ مشکلی برای تهیه شیرینی وجود نداشته باشد.
او افزود: در ایامی مثل ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر یا روز مادر معمولاً مشتریان از شیرینیهای تر، دانمارکی و کیکهای کوچک بیشتر استقبال میکنند.
گفتنی است که اگرچه چندی پیش، رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینیفروشی و کافهقنادی تهران اعلام کرد که از سال ۱۴۰۰ قیمتگذاری شیرینی توسط واحدهای صنفی صورت میگیرد و اعلام قیمت توسط اتحادیه قنادان انجام نمیشود و هر واحد شیرینیفروشی بر اساس کیفیت و شرایط منطقه محل کسب خود به قیمتگذاری میپردازد ولی تأکید کرد که این موضوع باعث نمیشود تا نظارتها و بازرسیها از چشم اتحادیه قنادان پنهان بماند.
رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینیفروشی و کافهقنادی تهران همچنین، به مردم توصیه کرد که حتماً از واحدهای دارای پروانه کسب به خرید شیرینی بپردازند.