تقريبا هر ماه شاهد هستيم که يکي از محصولات کشاورزي افزايش قيمت پيدا مي کند. براي هر افزايش قيمت معمولا دليلي وجود دارد اما، در برخي موارد قيمت ها در نتيجه سوء استفاده و موج سواري فرصت طلبان غير منطقي و بسيار گران مي شود. اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي براي اين مشکل راهکاري را در دستور کار قرار داده است که از هفته آينده اجرايي مي شود.
اسدالله کارگر، رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران اين راهکار را انتشار هفتگي قيمت ميوه و سبزي و صيفي جات براي فروشگاه هاي سطح شهر اعلام کرد.
وي توضيح داد: پيش تر در جلساتي که نماينده وزارت جهادکشاورزي در ميادين ميوه و تره بار و نماينده اتحاديه حضور داشت قيمت عمده فروشي محصولات کشف يا تعيين مي شد، اما به دليل تاثير فاکتورهاي مختلف در هزينه عرضه ميوه در فروشگاه هاي سطح شهر امکان مبنا قرار دادن اين قيمت ها فراهم نبود.
کارگر با بيان اينکه اختلاف نظر درباره کشف قيمت ها عمده فروشي با جهادکشاورزي نيز وجود داشت، افزود: وزارت جهادکشاورزي سعي داشت به صورت دستوري قيمت ها را پايين نگه دارد و اين موجب اختلاف قيمت قابل توجه اي از عمده فروشي و خرده فروشي در بازار مي شد.
به گفته وي؛ مجموع اين اتفاقات منتج به سوء استفاده و موج سواري فرصت طلبان در زمان افزايش قيمت محصولات و عرضه آن با قيمت هاي غير منطقي و بسيار گران مي شد.
کارگرمعتقد است؛ اعلام قيمت هفتگي توسط اتحاديه موجب ايجاد شفافيت در بازار، کاهش ابهام در قيمت ها و جلوگيري از موج سواري و سوء استفاده مي شود.
وي با تاکيد بر اينکه قيمت ها با دقت و با نظر کارشناسان تعيين خواهد شد، افزود: سعي مي شود استقلال در تعيين قيمتها بدون اعمال نظر بخش دولتي باشد که تا حد امکان قيمت ها واقعي شوند و مبناي درستي براي مردم براي شناخت گراني و گران فروشي قرار گيرد.
رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي، اين موضوع را نيز يادآور شد که، در مواردي گران شدن در محصولات کشاورزي نتيجه برنامه ريزي هاي اشتباه مسئولان است، از جمله صادرات در زماني که توليد کفاف نياز داخلي را نميدهد.
کارگر همچينن اين موضوع را يادآور شد: مشکلات بازار محصولات کشاورزي به دليل عدم برنامه ريزي و اجراي سياست هاي غلط فقط گراني محصولات نيست و گاهي کاهش قيمت غير منطقي نيز مشکل ساز مي شود، کاهش قيمتي که زيان کشاورزان و ماندن محصولات روي دست غرفه داران ميادين و دور ريختن محصولات را به دنبال دارد.