خودروسازان به تعميرکاران نگاه از بالا دارند/ کيفيت پايين قطعات تعميرکاران را به دردسر انداخته است

اخبار ویژه

کاهش قيمت کاغذ در بازار/ دولت ماليات کاغذفروشان را مانند ناشران محاسبه کند

تخريب پل هوايي شهرک صنعتي خاوران و خطر جاني کارگران/ اداره راه و شهرسازي بدون هيچگونه هماهنگي‌، پل هوايي را تخريب کرده است

دومين کارگاه آموزشي پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان برگزار شد

3

خودروسازان به تعميرکاران نگاه از بالا دارند/ کيفيت پايين قطعات تعميرکاران را به دردسر انداخته است

  • کد خبر : 89493
  • 1399/05/07

کمبود قطعه و رو آوردن به قطعات دست دوم در دوران قرنطينه کرونا، تعميرکاران و مصرف‌کنندگان را با چالش‌ها زيادي رو به رو کرده بود. حالا پس از چند ماه، مشکل تامين بعضي قطعات همچنان پابرجا است، گرچه پيش بيني رييس اتحاديه تعميرکاران خودرو اين است که اين شرايط باقي نخواهد ماند. در اين گفتگو عليرضا نيک‌آئين از مسائل مختلف صنف تعميرکاران  ميگويد.

در پاسخ بايد به يک نکته توجه کنيم، بسياري از مرزها به دليل شيوع بيماري کرونا بسته است و تحريم ها هم کشور ما را در شرايط خاص تري نسبت به بقيه دنيا قرار داده است، اکنون کمبود حاد قطعه در تعميرگاه ها که منجر به توقف کار براي خودروهاي کار و سواري شود، وجود ندارد، با اين حال به دليل شرايط خاص فعلي، تعميرگاه ها بيشتر به سمت تعمير قطعات رو آورده اند. پيش از اين، قطعه ها به اندازه امروز مورد تعمير قرار نمي گرفت و در بيشتر مواقع تعويض مي شد، البته پيش بيني من اين است که اين شرايط پابرجا نخواهد ماند. به هر حال هميشه توانسته ايم تحريم ها را دور بزنيم. در بازار لوازم يدکي هم بازرگانان بزرگي داريم که مي توانند قطعات را تهيه کنند، البته به شرط اينکه محدويت هاي ناشي از بيماري کرونا اندکي فروکش کند. مرز کشور ما باز است اما مرز ساير کشورها بسته است. با خودروسازها هم براي رفع مشکل تامين قطعه نشست داشته ايم اما بعضي خودروسازان با ما سر ناملايماتي دارند و علاقه اي براي نشست سر يک ميز با تعميرکاران ندارند، البته بعضي از خودروسازها هم همکاري لازم را دارند.توليد قطعات خودروهاي وارداتي در کشور مقرون به صرفه نيست و بنابراين وارداتي است. درباره خودروهاي داخلي بايد گفت که بخش اعظمي از قطعات مورد استفاده در داخل ساخته مي شود، يعني حدود 75 درصد از قطعات مورد استفاده در تعميرگاه ها ساخت داخل هستند، مابقي نياز کشور وارداتي است که بخش زيادي از آن از چين وارد مي شود. در حال حاضر در تامين قطعات ساخت داخل مشکل خاصي وجود ندارد، بيشترين مسئله معطوف به کيفيت قطعات است. خودروي صفر بايد حداقل دو سال بدون تعميرات کار کند، اما خودروي داخلي ما خيلي زودتر از اين زمان نياز به تعمير پيدا مي کند. متاسفانه نمايندگي هاي مجاز هم جوابگو نيستند و خودروها به سمت تعميرگاه هاي غيرنمايندگي رو مي آورند و حاضر مي شوند هزينه پرداخت کنند تا مشکل خودرويشان حل شود. امروز مي شود کالاي باکيفيت تري را با شرايط و امکانات و اطلاعاتي که در سيستم ها موجود است، توليد کرد. در کشورهاي ديگر نهادهاي متولي تعيين قيمت و نظارت بر تخلفات قيمتي وجود ندارد، بلکه کيفيت و قيمت است که رقابت ايجاد مي کند. متاسفانه در حال حاضر در کشور ما از کيفيت کاسته مي شود تا قيمت متناسب باقي بماند. تيراژ مصرف بالا رفته است و اين سرعت بالا در کيفيت کالا تاثيرگذار بوده است. نظارت و استانداردي هم بر اي توليدات وجود ندارد. درست است که کشور ما با مشکلات زيادي روبه رو است، اما اين شرايط نبايد باعث شود که هر کالايي با هر کيفيتي توليد شود. در قطعه‌سازي بايد تيراژ پايين و کيفيت بالا باشد تا در نتيجه اين روند، مصرف کم شود.از نظر من مهمترين مشکل قطعه‌سازي هاي کشور ماشين آلات آنها است. دستگاه هاي قطعه‌سازان بسيار قديمي است. براي مثال الان در دنيا دستگاه هايي وجود دارد که در دقيقه هزار فيلتر توليد مي کند، اما اين رقم در کشور ما بسيار پايين تر و حدود يک دهم است و کالاي خروجي هم کيفيت مشابه خارجي را ندارد. حتي نظارت و کنترل قطعات توليدي معيوب در کارخانه هاي خارجي دقيق تر از کارخانه هاي داخلي است. يک دليل اين مشکل اين است که بانک ها نظارت نکرده اند که تسهيلاتي که به قطعه‌سازان براي توليد داده شده است آيا براي خريد ماشين آلات صرف شده است يا نه؟ در کشورهاي خارجي بانک مستقيم در روند خريد دستگاه ها حضور دارد.در تامين کالاهاي الکترونيک مشکل داريم. کيفيت لنت ها هم مناسب نيست و وقتي با قطعه‌ساز درباره آن صحبت مي کنيم مي گويد که مواد اوليه لنت تحريم است و وارد نمي شود. متاسفانه امروز تعميرگاه ها به دليل کيفيت قطعه ها بسيار شلوغ شده است و قطعه ها فاقد هر گونه گارانتي هستند. در اتحاديه تعميرکاران ما هر روز با شکايت هايي روبه رو هستيم که مربوط به کيفيت قطعات است، اين در حالي است که تعميرکاران مسوول کيفيت قطعه نيستند. الان شرايط به گونه اي است که عمر قطعات کم شده است و مکانيک هم براي جلوگيري از شکايت مشتري، گاهي حتي از جيب خود هزينه و قطعه اي را جايگزين قطعه قبلي مي کند. استاندارد و خدمات پس از فروش کالاها امروز بسيار ضعيف شده است.پيش از اين به قطعات خودروهاي خارجي که در داخل توليد نمي شد، قطعات مسافري مي گفتند. اين قطعات با مسافرت افراد به کشور وارد مي شد اما الان مرزها بسته است و براي وارد کردن آن به کشور مشکل وجود دارد. در حال حاضر براي تعمير خودروهاي وارداتي در بسياري موارد از قطعات دست دوم استفاده مي شود و اين کار از لحاظ قانون خلاف است اما چاره اي نيست. قطعات دست دوم زيادي در بازار وجود دارد که قبلا از کشورهاي اروپايي وارد شده است و امروز به مصرف مي رسد. در حالت کلي خودرو متوقف نمي ماند اما بازار عوض شده است و از قطعات نو به قطعات دست دوم که البته کيفيت کالاي نو را ندارد، رفته است. بيشترين شکاياتي که امروز به اتحاديه مي شود از اين نوع است. مکانيک هم چاره اي ندارد و مجبور است قطعه استوک استفاده کند و از آنجا که فروشنده زير بار نمي رود، مشتري از تعميرگاه شکايت مي کند.صنف ما مطالبات زيادي دارد. تامين قطعه اصلي شرکت ها و اطلاع رساني درباره تغييراتي که در خودروها داده شده است از مطالبات جدي ما است. خودرويي ساخته مي شود و بعد ناگهان مي بينيم که يک تغيير فني در يکي از بخش هاي خودرو ايجاد شده است و ما درباره آن اطلاعي نداريم.به نظرم دليل نبود اين همکاري اين است که به ما از بالا نگاه مي کنند. براي ما موضوع آموزش يک موضوع جدي است. در دنيا مي بينيم که برندهاي معتبر خوروسازي آموزش هايي را براي مکانيک هاي سطح شهر مي گذارند تا تعميرکارها هنگام تعمير خودرو، آن را معيوب نکنند، چطور است که خودروساز ما اين نوع فکر را قبول ندارد؟ وقتي اين موضوع را با آنها مطرح مي کنيم به ما مي گويند که مصرف کننده بايد به نمايندگي هاي ما مراجعه کند و ما به آنها آموزش داده ايم. اين صحبت خودروساز در حالي است که نمايندگي ها بيشتر خودرو مي فروشند. تعميرگاه کدام نمايندگي به درستي کار انجام مي دهد؟ چند نمايندگي براي هر خودروساز وجود دارد و هر نمايندگي چند خودرو در روز پذيرش مي کند؟ تعداد نمايندگي بعضي خودروسازان در کل کشور به هزار عدد هم نمي رسد. علاوه بر آن، نمايندگي هاي موجود بيشتر کالا و لوازم يدکي و خودرو مي فروشند، چراکه خدمات پس از فروش هزينه زيادي براي آنها دارد و تعهدآور است. صنف ما فقط در تهران 5 هزار عضو دارد و اين اعضا بايد با آزمون و خطا به اطلاعات لازم درباره خودروي مورد نظر دست پيدا کنند. ابزار مخصوص خودرو توزيع مناسب ندارد.خودروهايي که در کشور ما توليد مي شود سال ها است در ساير کشورها از رده خارج شده است، بنابراين ما نمي توانيم ابزار مخصوص را به صورت وارداتي تهيه کنيم. کارگاه هاي خصوصي غيروابسته به خودروساز هم نقشه هاي لازم براي تهيه ابزار با کيفيت و مناسب را ندارد. در بسياري از موارد به خودروساز مراجعه کرده ايم و پاسخي که داده اند اين بوده است که ابزار مخصوص توليدي خودروساز فقط به نمايندگي تحويل داده مي شود، البته در چندين مورد انعطاف نشان دادند اما در همان موارد هم براي تعميرکار آزاد، قيمت ها بسيار بالا  و بدون يارانه تعيين شد که تعميرکار توان پرداخت آن را نداشت. متاسفانه ما مجبور هستيم ابزار مخصوص را از نمايندگي قرض بگيريم و آن را در يک کارگاه تراشکاري کپي کنيم. آلياژ مخصوص ابزار را هم در دست نداريم و اين روش هم بسيار هزينه بر است. الان تعميرگاه ها به طور مرتب در حال ساخت ابزار مخصوصي هستند که کيفيت لازم را ندارد.روغن تقلبي در بازار بسيار زياد شده است و پس از تعمير مي تواند هزينه هاي هنگفتي را روي دست تعميرکار بگذارد. روغن بازيافتي در خارج از کشور هم استفاده مي شود اما در آن کشورها با شرايط خاص و به وسيله ماشين آلات ويژه بازيابي مي شود و در مصارفي با کيلومتر پايين کاربرد دارد. در کشور ما روغن ها در کارگاه هاي زيرپله اي با شرايط نامناسب بازيافت مي شود، گازوئيل و چسب آهن در آن وارد مي شود و بعد از مصرف براي مکانيک دردسر درست مي کند.خيلي سخت است. امروز با ماشين آلات چاپ روي فلز و پلاستيک، تشخيص روغن اصلي و تقلبي فقط در آزمايشگاه ممکن است. من به روغن سازها پيشنهاد کردم که از طريق کدي که به خريدار پيامک مي شود، سازوکاري براي تشخيص اصالت روغن هاي توليدي تدارک ببينند، ولي خود روغن سازها هم گويا اشتياقي به اصلاح اين ماجرا ندارند.

ثبت دیدگاه

0 در انتظار بررسی : 0
 
 
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.