سعيد مؤتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در مورد کاهش شديد قيمت خودروهاي مونتاژي گفت: طي هفته هاي گذشته در مجموع قيمت خودروهاي داخلي و مونتاژي کاهشي بوده البته در مواردي نيز ثبات قيمت وجود داشته؛ اما اغلب خودروهاي توليد داخل و مونتاژي کاهش قيمت داشته است.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در چند روز گذشته قيمت تيگو 8 کاهش قابل توجهي داشته است، به طوري که مدل 1401 اين خودرو از 4 ميليارد و 200 ميليون تومان به سه ميليارد و 100 ميليون تومان کاهش يافته است و مدل 1402 اين خودرو نيز اکنون در بازار حدود سه ميليارد و 350 ميليون تومان است.
وي اظهار داشت: خودرو جک اس 5 نيز که تا چند روز پيش در بازار به قيمت يک ميليارد و 900 ميليون تومان عرضه مي شد، اکنون به حدود يک ميليارد و 670 ميليون تومان رسيده است.
مؤتمني بيان داشت: قيمت خودرو ديگنيتي پرايم نيز از 2 ميليارد و 400 ميليون تومان به حدود 2 ميليارد و 70 ميليون تومان کاهش يافته است.
وي در ادامه به کاهش 400 ميليون توماني خودرو فيدليتي اشاره کرد و گفت: فيدليتي 7 نفره که تا چند روز گذشته به قيمت 2 ميليارد و 300 ميليون تومان در بازار عرضه مي شد اکنون به يک ميليارد و 950 ميليون تومان رسيده و فيدليتي 5 نفره نيز از 2 ميليارد و 250 ميليون تومان به يک ميليارد و 930 ميليون تومان کاهش يافته است.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در ادامه به کاهش قيمت خودروهاي داخلي اشاره کرد و گفت: قيمت دنا اتومات طي روزهاي گذشته از 950 به 910 ميليون تومان و شاهين از 640 به 610 ميليون تومان و تارا نيز از 920 ميليون تومان به 905 ميليون تومان کاهش يافت است.
وي اظهار داشت: قيمت تارا دنده اي نيز از 730 ميليون تومان به 715 ميليون تومان کاهش يافته است
موتمني با بيان اينکه آرامش در بازار خودرو حاکم شده است، گفت: معاملات
در بازار خودرو به نقطه صفر رسيده و در اين بازار رکود کامل حاکم شده است؛
مگر اينکه فروشندهاي بخواهد خودرو خود را زير قيمت بازار بفروشد در اين
صورت مشتري براي خريد پيدا ميشود.
رئيس
اتحاديه نمايشگاهداران خودرو تهران با تاکيد بر افت قيمت خودروها نسبت به
هفته گذشته، گفت: مصرفکننده واقعي با وجود افت قيمت ها باز هم توان خريد
ندارد و برخي ديگر از خريداران نيز منتظر واردات خودروهاي دسته دوم هستند؛
چراکه هنوز بحث واردات منتفي نشده و اين احتمال وجود دارد که خودروهاي دسته
دوم وارد کشور شود.
وي
با بيان اينکه متقاضي براي خريد محصولات کارخانه اي زياد است، گفت: اگر
عرضه هر کالا محدود شود در آن بازار واسطهگري و دلالي افزايش پيدا ميکند؛
اگر بخواهيم دلايل افزايش قيمت 10 تا 15 خودرو
در يک ماه گذشته را بررسي کنيم متوجه خواهيم شد در آن مقطع شرکتها خودرو
را فاکتور نميکردند؛ چراکه ميخواستند در ابتداي سال افزايش قيمت را اعمال
کنند و عدم عرضه محصول در بازار باعث شد افرادي که دپو داشتند از اين فرصت
استفاده و قيمت ها را افزايش بدهند.
به
گفته موتمني؛ اگر نياز بازار تامين شود هيچگاه واسطهگري ايجاد نخواهد شد؛
بايد نياز بازار سنجيده و متناسب با آن محصول توليد و در بازار عرضه شود؛
اگر توان توليد متناسب با نياز بازار نيستيم بايد مجوز واردات صادر شود تا
اينگونه تنظيم بازار صورت بگيرد.
رئيس
اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: بحران در بازار
خودرو موضوع جديدي نيست و اين موضوع از سال 97 ايجاد شده است از اين تاريخ
به اين سو، 50 درصد کمتر از نياز خودرو روانه بازار شد.
موتمني
بيان کرد: در هر بازاري که انحصار شکل بگيرد بايد ناظر بر آن در نظر گرفته
شود وجود داشته باشد و هر دولتي که آمد سعي کرد انحصار بازار خودرو را
بشکند اما نتوانست موفق شود؛ اگر ميخواهيم بازار خودرو حالت طبيعي داشته
باشد و انحصار شکسته شود بايد فضا رقابتي و مجوز واردات داده شود؛ خودروي
کالاي مصرفي است و بايد آنقدر عرضه شود که انحصارها شکسته شود..
.